Ako vyzerá svet zhora?
Integrovaný vyučovací projekt
(integrácia jazykovej a slohovej zložky)
Autor: PaedDr. Martin Klimovič, PhD.
Ročník: tretí | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Komunikačná téma: Ako vyzerá svet zhora? | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metodický postup: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pozn.: Cvičenie 9 ukazuje prirodzenú vnútrozložkovú integráciu, medzizložkovo sú integrované jazykové a slohové cvičenia najmä vo fáze reflexie, priebežne sa aktivizuje aj využívanie ostatných komunikačných zručností, čo je tiež prejavom medzizložkovej integrácie. Medzipredmetová integrácia v tomto projekte je citeľná pri opise žirafy v evokácii aj pri odpovedaní na otázky smerujúce k hodnoteniu reálnosti príbehu. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Príloha A | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
zdroj: internet | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Príloha B | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mário Castrim: ŽIRA ŽIRA IDE DO ŠKOLY (portugalská autorská rozprávka) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Žira Žira sa rada pozerávala, ako sa chlapci a dievčatá hrajú na ihrisku. Snívala len o jednom – ísť do školy. A tak Žira Žira navštívila dôležitú osobu, ktorá však povedala: “Žirafa nemôže chodiť do školy.” A tak si Žira Žira zavesila na krk plagát a začala protestovať na ulici. Na začiatku bola v protestovaní osamotená, ale o chvíľu sa k nej pripojilo mnoho detí. Všetci Žiru Žiru podporovali. Vďaka tejto podpore vláda napokon usúdila, že Žira Žira má právo byť v škole ako ostatné deti. Išla teda do školy, ale skutočnosť nebola taká radostná. Nemohla do školy ani len vojsť, pretože dvere boli príliš nízko. Významní architekti, ktorých oslovili o pomoc, prichádzali s mnohými projektmi, ako tento problém vyriešiť. Vo všetkých riešeniach boli síce dvere vysoko, ale strecha stále ostávala nízko. Aby mohla byť Žira Žira v triede, musela stáť na kolenách, lebo nemohla zohnúť svoj dlhý krk. Na konci hodiny však mala nohy celkom doráňané. Už sa zdalo, že Žira Žira nebude môcť školu navštevovať, no jeden architekt prišiel s nápadom, že urobí dieru v streche, aby z nej mohla Žira Žira vystrčiť hlavu. A tak aj urobili. S hlavou vonku ale nemohla Žira Žira vidieť, čo sa deje v triede! Nanajvýš mohla pozorovať vtáky, ako si robia hniezdo. Učiteľ, ktorý mal vo zvyku ustavične si naprávať okuliare, povedal: To radšej budeme mať hodinu v záhrade.” Nápad to bol dobrý, ale o pár minút sa dvihol vietor a rozfúkal deťom všetky zošity a knihy. A to ešte mali šťastie, že nezačalo pršať. Už ostávalo len jediné riešenie: učiteľ bude učiť Žiru Žiru v ZOO. No keď šla Žira Žira okolo, nosorožec a ťava si z nej začali uťahovať: “Ahoj, školáčka…” Žira Žira smutne povedala učiteľovi: “Chcela by som byť ako ostatné deti.” Adriana, najšikovnejšie dievča v škole, vtedy dostala nápad: Žira Žira ostane vonku v záhrade a hlavu strčí do okna triedy. A to bol ozaj jediný spôsob, ako sa mohla učiť s ostatnými deťmi. A učila sa tak rýchlo, že zakrátko vedela čítať príbehy. Pravdou je, že Adriana je naozaj bystrá. Adriana a Žira Žira ostali navždy priateľkami. |