Pytačky

Integrovaný vyučovací projekt

(integrácia jazykovej, literárnej a slohovej zložky)

Autorka: Mgr. Mária Hybalová

 
 Ročník: štvrtý
 Komunikačná téma: Pytačky
 Učivo: literatúra – špecifickosť dramatického textu (porovnanie epický – dramatický text).
jazyk – archaická lexika v literárnom texte.
sloh – reprodukcia literárneho textu pomocou osnovy.
 Ciele:
jazyk – Porozumieť archaickej lexike v literárnom texte.
  literatúra – Vyvodiť pojem dramatický text. Vedieť identifikovať a rozlíšiť dve verzie textu – dramatický a epický text. Nacvičiť dialogizované čítanie. Dramatizovať text.
  sloh – Tvoriť osnovu textu, reprodukovať text podľa osnovy.
Učebné pomôcky a didaktická technika:
štvorsmerovka na veľkom baliacom papieri, kópia epického textu pre každého žiaka, podobizeň autorky spolu so životopisom, kartičky s otázkami na záverečné opakovanie
 
Metodický postup:
V projekte sa uplatňujú fázy rámca E – U – R (evokácia – uvedomovanie si významu – reflexia), ktoré sú graficky spracované v troch odlišných farebných poliach.
 
E Evokácia
U Uvedomovanie si významu
R Reflexia
 
Fázy projektu Opis aktivít a ich zdôvodnenie Použité metódy
1.
a) Didaktická funkcia: Vytvoriť príjemnú uvoľnenú atmosféru, zaujať a aktivizovať žiakov

Mám pre vás prichystanú štvorsmerovku, nestretávate sa s ňou po prvýkrát. Čo v nej máme robiť? (nájsť slová, ktoré sú vedľa nej napísané)
 EVOKÁCIA
S P I S O V A T E Ľ   1. FILM   6. VERŠ
K P Š R E V K R Ý M   2. NADPIS   7. DEJ
N A D P I S B D E J   3. SPISOVATEĽ   8. BÁJ
I L U S T R Á C I A   4. KNIHA   9. ILUSTRÁCIA
H Y Ň E S Á B B Á J   5. RÝM   10. BÁBKA
A T A F I L M Č K Y      11. BÁSEŇ
štvorsmerovka
b) Didaktická funkcia: Zhromaždiť informácie o danej téme
Aké je vylúštenie našej štvorsmerovky? (pytačky) Čo vám napadne, keď počujete slovo pytačky? (deti hovoria, ak nevedia, tak im pomôžem a zapisujeme do bublín)
pojmová mapa pojmová mapa
  2.
Didaktická funkcia: Sprostredkovať žiakom poznatky o spisovateľke a podnietiť ich záujem o mimočítankové čítanie kníh
Dnes si trocha viac porozprávame o autorke Pytačiek. Kto si pamätá, ako sa volá? Mám tu aj jej fotografiu. Poviem vám o nej aj krátky príbeh (výkres s podobizňou autorky a jej životopisom; príloha A)
rozprávanie
  3.
Didaktická funkcia: Vyvolať pocity, ktoré korešpondujú s prežívaním literárnych postáv.
Aj my si dnes budeme čítať o pytačkách, ale nezačneme čítať z čítanky. Prečítam vám text (epický text, príloha B), ktorý mám pre vás pripravený. Tak počúvajte.
hlasné čítanie
a) O čom bol text interpretačný rozhovor
b) Ktoré postavy vystupovali v texte?  
c) Ako prebiehali pytačky?  
d) Chceli rodičia vydať svoju dcéru?  
e) Ako dopadli pytačky?  
4.
Didaktická funkcia:Porozumieť archaickej lexikev literárnom texte.
lexikálne cvičenie
a) (Rozdám žiakom epický text.) Pozrite sa na prvý epický text, ktorý som vám dnes čítala ja a povedzte, ktorým slovám ste nerozumeli?  
b) Prečo im nerozumieme? Kedy bol tento text napísaný?  
c) Aby sme zastaraným (archaickým) slovám porozumeli, skúsme ich nahradiť slovami s podobným významom, ktoré používame v dnešnej reči. Napr.:
4c
 
5.
Didaktická funkcia: Vyvolať zážitok z umeleckého textu a pozorovať odlišnosť dvoch verzií textu (epický, dramatický text)
a) Teraz budeme čítať tento príbeh ešte raz, ale už z čítanky (príloha C). riadený induktívny rozhovor (porovnávanie)
 UVEDOMOVANIE SI VÝZNAMU b) Čo ste si všimli? Je tento text iný ako predchádzajúci?  
c) Čo je na ňom zvláštne, v čom je iný?  
d) Keďže sú v tomto texte prehovory jednotlivých postáv rozdelené, aj my si pri čítaní rozdelíme jednotlivé roly. dialogizované čítanie
6.
Didaktická funkcia:Vyvodiť pojem dramatický text
Po prečítaní oboch textov si ich teraz ešte raz porovnáme:
riadený induktívny rozhovor (porovnávanie)
a) Mali tieto príbehy rovnaký obsah?  
b) Vystupovali v oboch príbehoch rovnaké postavy?  
c) Mali oba texty, ktoré sme čítali, aj rovnakú formu, podobu, akou boli napísané?  
d) Čím sa líšil text z čítanky od textu, ktorý som vám rozdala ja?  
e) Ako by ste nazvali tieto dva odlišné druhy textu?  
Zoznámili sme sa teda s dramatickým textom, ktorý je vhodný pre divadelnú hru alebo na dramatizáciu (ktorú často na hodinách robíme).  
Dramatický text je rozpísaný do prehovorov jednotlivých postáv. V takomto texte sa ešte nachádzajú aj autorské poznámky, ktoré hovoria, čo majú postavy robiť alebo ako má byť pripravená scéna. vyvodenie pojmu
7.
Poznámky
zhrnutie a triedenie poznatkov
a) Do zošita si napíšte nadpis Pytačky.  
b) Stranu zošita si rozdeľte na dve polovice. Na ľavú stranu zošita napíšte epický text a na pravú stranu dramatický text.  
c) Zhrnieme a zapíšeme si rozdiely medzi týmito textami.  
  8.
Didaktická funkcia:Precvičiť schopnosť tvoriť osnovu textu
osnova
  a) Má tento dramatický text dej? Podľa čoho to vieme?  
  b) Dej Pytačiek si pripomenieme tak, že ho prerozprávame. Aby sme na nič nezabudli, zostavíme si osnovu.  
 REFLEXIA 9.
Didaktická funkcia: Precvičiť reprodukovanie literárneho textu
Pomocou bodov v osnove zreprodukujeme text. (Podľa bodov osnovy sa striedajú viacerí žiaci.)
podrobná reprodukcia
10.
Didaktická funkcia: Dramatizovať literárny text

Podrobne sme si pripomenuli dej Pytačiek. Už vieme, že dramatický text sa hrá, preto si teraz zahráme malú divadelnú hru
dramatizácia
a) Začneme tým, že si rozdelíme postavy.
b) Precvičíme si ešte raz dialogizované čítanie dramatického textu podľa rozdelených postáv.
c) Pripravíme si scénu na hranie.
11.
Didaktická funkcia: Záverečné opakovanie nového učiva

(Vopred si pripravíme kartičky s otázkami na záverečné opakovanie.) Žiakov rozdelíme do skupín podľa farieb. Skupina si zvolí svojho lídra, ktorý vyberá kartičku, a hovorcu, ktorý bude odpovedať na otázku za celú skupinu.
Otázky: kontrolné otázky
a) O čom sme sa dnes učili?
b) Aké dva druhy textov sme čítali?
c) Podľa čoho spoznáte dramatický text?
d) Aké postavy vystupovali v texte Pytačky?
e) Aké nezvyčajné, staré, archaické slová sa nachádzajú v dramatickom texte?
Pozn.: n/a
Príloha A
pojmová mapa

ĽUDMILA PODJAVORINSKÁ
 
spisovateľka, ktorá písala poéziu a prózu, zakladateľka modernej slovenskej literatúry pre deti
Životopis

Jedného krásneho dňa, 26. apríla 1872, sa v malej dedinke Horné Bzince narodilo dievčatko. Jej rodičia Karol Rudolf Rizner a Mária Riznerová jej dali meno Ľudmila. Ľudmilka bola už ich ôsme dieťa, no tešili sa jej narodeniu. Vtedy ešte vôbec netušili, že z Ľudmilky vyrastie slávna spisovateľka. Ľudmilkin otec bol učiteľ. Keď vyrástla a nastal čas, aby išla do školy, dostalo sa jej základného vzdelania, a to práve u svojho otca v ľudovej škole. Ľudmila milovala knihy, a tak stále len čítala a čítala. Ako dvanásťročná mala prečítanú celú vtedajšiu slovenskú literárnu tvorbu českých autorov. Najradšej čítala knihy od Boženy Němcovej, Karolíny Světlej a Aloisa Jiráska.
Keď mala pätnásť rokov rozhodla sa, že už ma dosť čítania, že začne sama písať. Vtedy veľa, veľa písala, no i gumovala a rozmýšľala, ako len písať, aby diela boli čo najlepšie. Písala toľko až napísala dve knihy Turecká svadba, Na Štedrý večer. Pod svoje práce sa však nepodpisovala svojim menom, ale rôznymi inými menami, ako Nechtík, Božena, Ľudka, Ľudmila, Veselohorská, Vrzalovská, Sojka, Teta Ľudmila a všelijako inak.
Ľudmila žila v rodnej dedinke 38 rokov. Pomáhala rodičom na gazdovstve, publikovala a žila z písania. Stretávala sa so svojimi veľmi dobrými priateľkami, tiež spisovateľkami, a to najmä s Elenkou, Boženkou a Terezkou.
Neskôr sa spolu s rodičmi presťahovala do Nového Mesta nad Váhom.
Počas svojho života Ľudmila veľa čítala a písala. Najznámejšou je jej tvorba pre deti. Svoje básne uverejňovala aj v detských časopisoch, ako v Zorničke, Včielke, Priateľovi dietok a Slniečku. Jej tvorba bola plná vtipu a humoru, písala o deťoch a pre deti. Postupom času detské postavy, veselé a hrajúce sa, vystriedali zvieratká a vtáčiky, ktoré sa rovnako, no intenzívnejšie a humornejšie, hrali na ľudský život. Najvýznamnejšími sú Zajko Bojko a Čin-čin.

zdroj: internet, upravené
Príloha B

Ľudmila Podjavorinská: Pytačky (upravené)
 
     Bola raz jedna malá dedinka a v nej stáli vedľa seba dva domčeky. Jeden na pravej strane, ten bol Činkin a druhý na ľavej, v ktorom býval Čimo. Jedného krásneho dňa sa vybrali Čimovci k susedom. Ale nešli k nim len sami, za veselého spevu a tanca ich sprevádzala družina.
     Keď dorazili k domčeku svat zabúchal na dvere. Z domčeka vyšiel Činkin otec, Činkina mať i hanblivá Činka. Zvítali sa so svatom, usadili družinu a svat začal: „Ja vám veru poviem hneď, sotva ste nás usadili, prečo sme sa toľkí zišli: Dievča vaše pýtať prišli tu pre Čima.- Prosím hneď aj odpoveď.“ Činkin otec odpovedal: Nuž, iného tu nezbýva, áno, áno tak to býva odjakživa, a tak dobre bude veru, ta dať dievku, kde ju berú.“ No Činkina mať ho zahriakla, že, čo to tára, veď ich dievka ešte ani šaty neozvára a vraj nemá, čo jej treba, pre príhody, pre nehody, periny a činovať. Tu sa ozval znova svat: „Len ju dajte, nebudete banovať.“
     Činkin otec začal teda hútať, až sa mu z toho hlava krúti, vidí, že ani dievka nemá chuti a keby i ona rada, hľa, ešte je veľmi mladá k vydaju – nech si ešte počkajú… A, ľaľa, i mladý zať– či ju môže vychovať? Tu sa k slovu dostal Čimo a presviedčať začal hrdo: „Vážený môj milý sváko, čo len to, veď bude dáko. Len ju dajte, nebudete banovať.“ No sváko sa nedal veru, obrátil sa na mať, aby prišla radu dať. Pýta sa jej, či čuť naň zlého dačo, aby nedali dcéru za ledačo. Matka húta, radšej počkať, prídu po ňu ešte iní ku letu, inakší ver´ ešte ako tento tu. Tu sa matka Čima dobre zahúta, ale toto, toľkej hany, človek je až nahnevaný, srdce sa jej zlosťou zažne a na starkého pozrie rázne. Čimov otec hneď sa ozve, že pýtať prišli dievku vážne a tu hany na dolievku sa im iba dostane. Vezme ženu a aj syna, hľadať pôjdu radšej inam a tu dcéra starou dievkou zostane. Činkin otec ich pristavuje, svoju mienku im zvestuje, že majú syna, ale čo, iba také ledačo. „A vy dievku cifrulienku“, kričí Čimova mať. Ani Činkina sa nedá a svoje si pridá: „Nič nerobil, čo je živý, ani ženu neuživý.“ Otec Čimov rázne skričí, že jej sukňa večne visí a k tomu chodí stále strapatá. Otec Činkin reaguje a trhanom, šklbanom ho pomenuje.
     Zrazu Činka povie rázne, že ich je veľa, ale Čimo sám a že ona ho rada má. Svat sa pridá, schvaľuje, Činkin otec ju podporuje: „Ichuchá, ichuchá, to je múdra mladucha.“ Otec Čima zvažuje, keď je už tak, nuž veru, nech sa teda poberú.
zdroj: n/a
Príloha C
c1
c2
c3
c4
zdroj: …. n/a