Názov:

Procedurálne jazykové znalosti dieťaťa o porozumení textu

 

Číslo projektu:

VEGA 1/0061/21

 

Anotácia projektu:

Projekt má charakter cieľovo orientovaného základného lingvistického výskumu s uplatnením transdisciplinárneho prístupu. Cieľom projektu je realizovať empirický výskum procedurálnych znalostí dieťaťa mladšieho školského veku o procesoch porozumenia textu. Zámerom riešiteľov je rozšíriť doterajšie poznanie o implicitných jazykových znalostiach dieťaťa a prispieť k formovaniu vedeckej teórie o efektívnych postupoch pri rozvíjaní procesov porozumenia textu v mladšom školskom veku. Teoretickým východiskom výskumu sú modely porozumenia textu a teórie inferencií. Výskum nadväzuje na relevantné zistenia vývinovej psycholingvistiky, kognitívnej a aplikovanej lingvistiky. Výskumný postup je založený na kvalitatívnej metodológii. Vychádzajúc z dvoch základných typov inferencií (automatické a kontrolované inferencie) budú pri zbere dát využité online metódy (elicitačné techniky, think aloud protokol) a offline metódy (paper-and-pencil-task, rozhovor). Získané dáta sa budú spracúvať a vyhodnocovať metódou kvalitatívnej obsahovej analýzy.

 

Doba riešenia projektu: 2021 – 2023 

 

Riešiteľský kolektív:

vedúca projektu: prof. PaedDr. Ľudmila Liptáková, CSc.

zástupkyňa vedúcej projektu: doc. Mgr. Katarína Vužňáková, PhD.

spoluriešitelia: doc. PaedDr. Martin Klimovič, PhD., Mgr. Alexandra Brestovičová, PhD., Mgr. Dávid Dziak, PhD., Mgr. Eva Gogová, PhD., Mgr. Marta Kopčíková, PhD., Mgr. Juraj Lukáč, PhD.

denné doktorandky: Mgr. Nikoleta Liptáková a Mgr. Patrícia Dziaková (Karnišová)

 

Výstup projekt:

 

Problematika detského porozumenia textu bola diskutovaná aj na  vedeckom seminári Výskumné a edukačné aspekty porozumenia textu, ktorý bol organizovaný v rámci riešenia projektu. Výstupom vedeckého seminára je tematické číslo časopisuO dieťati, jazyku, literatúre, 2023/2, dostupné na: https://www.unipo.sk/pedagogicka-fakulta/katedry/kklv/casopis/obsah-jednotlivych-cisel/2023-02