Ako vyzerá svet zhora?

Integrovaný vyučovací projekt

(integrácia jazykovej a slohovej zložky)

Autor: PaedDr. Martin Klimovič, PhD.

 
 Ročník: tretí
 Komunikačná téma: Ako vyzerá svet zhora?
 Učivo: jazyk – príslovky
komunikácia a sloh – opis
 Ciele: jazyk – osvojiť si pojem príslovky, identifikovať príslovky v texte, rozlišovať význam frekventovaných prísloviek, kontextovo využívať príslovky miesta, času a spôsobu, pozorovať synonymiu a antonymiu prísloviek, pozorovať gramatickú spájateľnosť prísloviek so slovesom, rozlišovať výslovnosť hlásky v v príslovkách
  komunikácia a sloh – tvoriť text opisu, opisovať obrázok pomocou prísloviek miesta, porozumieť textu na úrovni identifikácie, dedukcie, interpretácie a hodnotenia, ponúkať rozmanité odpovede pri divergentných úlohách
Metodický postup:
Fázy projektu Opis aktivít a ich zdôvodnenie Použité metódy
1. a) Bol si niekedy vysoko nad zemou, napr. v lietadle alebo na vysokej skale, na balkóne vysokého poschodového paneláka? Ako vtedy vyzeralo okolie? Skús povedať, ako vyzerá svet zhora. rozhovor
b) Spomeň si, ako si sa vo výške cítil.
c) Poznáš niekoho, kto sa každý deň ocitá vysoko nad zemou? Pomenuj tie povolania, v ktorých ľudia pozerajú na svet zhora.
d) Môže podľa teba každý pracovať vo výškach? Mávajú ľudia z výšok závraty?
EVOKÁCIA e) Čo by sa stalo, keby pilot mal strach z výšok? Ako by si vyriešil jeho situáciu?
2. a) Pozri sa na fotografiu (Príloha A), ktorú urobil nadšený turista. Povedz, čo je na fotke vpravo, vľavo, hore, dole, vpredu, vzadu, blízko, ďaleko? pozorovanie obrázka
b) Žirafa sa na svet pozerá zhora. Určite to má plno výhod, ale niekedy to nemusí byť iba dobré. Prečítame si jednu rozprávku, v ktorej hlavná postava po niečom veľmi túžila. motivačné rozprávanie
c) Rozprávka M. Castrima Žira Žira ide do školy (Príloha B). hlasné čítanie textu
3. Čo Vám napadne ako prvé po vypočutí si tejto rozprávky? Ako chcete v tejto chvíli okomentovať rozprávku? Páčila sa Vám? otázky na porozumenie textu
a) Kto je Žira Žira? Ako to vieme? Nájdite tú časť textu, kde sa o tom hovorí. Prečo nemohla chodiť do školy? Kto sa postupne snažil žirafe pomôcť dostať sa do školy? Ako sa príbeh skončil? identifikácia
b) Aké riešenia nachádzali oslovení architekti? Kto sú vlastne architekti? Čo je ich prácou? dedukcia
c) Ak by oslovili teba ako architekta, ako by si Žire Žire pomohol? interpretácia a integrácia
d) Môže v skutočnosti žirafa navštevovať školu? Potrebuje žirafa vzdelanie? Čím je táto rozprávka pre vás zaujímavá? hodnotenie
4. a) Písomne zaznamenajte hlavný problém, kvôli ktorému nemohla žirafa chodiť do školy.
UVEDOMOVANIE SI VÝZNAMU Dvere a strecha školy sú nízko, hlava žirafy je vysoko. riadený induktívny rozhovor
Ako sú dvere a strecha školy?
Ako je hlava žirafy?
b) Povedzte, ako najprv ŽŽ navštevovala školu. Kde mala hlavu?
Najprv mala ŽŽ hlavu vonku.
Kde mala hlavu?
c) Ako to potom Adriana vyriešila?
Potom mala ŽŽ hlavu dnu.
Kde mala potom hlavu?
5. Porovnávaj význam slov:
a) najprv – potom
Doplň tieto slová vhodne do vety podľa rozprávky:……. ŽŽ nemohla do školy chodiť, no ……. Adriana vymyslela skvelý plán.
kognitívne lexikálno-morfologické cvičenie(porovnávanie)
Aj ty sa ráno chystáš do školy. Povedz, ako to ráno u vás doma vyzerá. Pomôž si pri rozprávaní slovami najprv – potom. nácvik jednoduchej narácie
b) vonku – dnu
Označ obrázok jedným z týchto slov podľa toho, kde má ŽŽ hlavu (Príloha C).
kognitívne lexikálne cvičenie (rozlišovanie)
6.a) Slová roztrieď podľa otázok, ktorými sa na ne môžeme pýtať.

Kde? Kedy? Ako?
kognitívne morfologické cvičenie(triedenie)
najprv, dnu, vpravo, teraz, dobre, vľavo, často, dole, potom, smutne
b) Ako sa ŽŽ darilo v škole? Nájdi odpoveď v rozprávke. Ako sa ŽŽ učila? Slovo zaraď do tabuľky.
Ako inak by sme to ešte mohli povedať? (dobre)
kognitívne lexikálne cvičenie (porovnávanie)
7. a) Graficky znázorni význam zvýraznených slov:
stúpať nahor
klesať nadol
syntakticko-štylizačné cvičenie
b) Povedz, čo môže stúpať nahor.(Výchovný moment: Vždy pamätaj na tých, ktorí ti pomohli stúpať nahor.)
c) Spoj čiarou slová s podobným významom:

hore
dole
ticho
hlasno
potichu
nahor
nahlas
nadol
POUČKA: Zapamätaj si:
Príslovky sú slová, ktorými vyjadrujeme, kde, kedy a ako sa niečo stalo. Pýtame sa na ne otázkami Kde? Kedy? Ako?
kognitívne morfologické cvičenie (zovšeobecnenie)
8. Označ vo vete príslovku:
Žira Žira má hlavu vysoko. Dvere školy sú nízko. Žira Žira sa smutne pozerala na deti. Učiteľ kráčal okolo. Dnes Žira Žira číta príbehy, zajtra sa začne učiť matematiku. Násobilku sa naučí rýchlo.
aplikatívne morfologické cvičenie
9. a) Vyslov slovo včera nahlas.
b) Pozoruj, ako sa v slovách mení výslovnosť hlásky v. včera – večer – najprv
c) Urč, ku ktorému slovnému druhu patria tieto slová.
d) Vymenuj 3 činnosti, ktoré si robil včera večer.
e) Ktoré z týchto slov môže byť aj podstatným menom? Uveď príklad na vetu s týmto slovom ako podstatným menom.
aplikatívne výslovnostné cvičenie

aplikatívne morfologické cvičenie

aplikatívne morfologické cvičenie

10.10. a) Doplň príslovky s opačným významom:
dole –
ďaleko –
rýchlo –
lexikálno-štylizačné cvičenie
REFLEXIA b) Porozmýšľaj a povedz, kedy sa zvykne hovoriť veta Hlavu hore! Pomôž si situáciami na obrázkoch (Príloha D).
Ku ktorému obrázku sa hodí aj veta „Nezúfaj!“?
11. Žira Žira si našla v škole dobrých kamarátov. Isto sa tam cítila dobre.
a) Kedy sa ty cítiš dobre?
b) Čo potrebuješ mať okolo seba, aby si sa cítil dobre?
c) Pri kom sa cítiš dobre? Prečo?
Fázy textotvorného procesu: motivácia
12. a) Ako má podľa teba vyzerať škola, v ktorej je dobre? Uvažuj a zaznamenaj si postupne všetky svoje vylepšenia. Pomôž si tým, že budeš rozmýšľať najprv o týchto veciach:
Prostredie školy (vstup, chodby, triedy), okolie školy, učitelia, žiaci a iné.
výber témy
b) Pokús sa ako architekt pozrieť na budovu školy zhora a navrhnúť rozmiestnenie dôležitých častí školy. Nakresli plán, podľa ktorého by bolo možné takúto školu postaviť. invencia (metóda pojmová mapa) selekcia
c) Priprav si písomne 5 bodov, pomocou ktorých sa ti bude ľahko predstavovať tvoj návrh. kompozícia (osnova)
d) Podrobne opíš školu, v ktorej je dobre. štylizácia (metóda textové cvičenie)
e) Prečítaj svoj text spolužiakovi. Popros ho, aby ti povedal, na čo si ešte pri opise školy zabudol. Pozorne si vypočuj jeho opis. úprava textu
f) Predstav svoj návrh pred celou skupinou. publikácia
Pozn.: Cvičenie 9 ukazuje prirodzenú vnútrozložkovú integráciu, medzizložkovo sú integrované jazykové a slohové cvičenia najmä vo fáze reflexie, priebežne sa aktivizuje aj využívanie ostatných komunikačných zručností, čo je tiež prejavom medzizložkovej integrácie. Medzipredmetová integrácia v tomto projekte je citeľná pri opise žirafy v evokácii aj pri odpovedaní na otázky smerujúce k hodnoteniu reálnosti príbehu.
Príloha A
#
zdroj: internet
Príloha B
Mário Castrim: ŽIRA ŽIRA IDE DO ŠKOLY
(portugalská autorská rozprávka)
#     Žira Žira sa rada pozerávala, ako sa chlapci a dievčatá hrajú na ihrisku. Snívala len o jednom – ísť do školy. A tak Žira Žira navštívila dôležitú osobu, ktorá však povedala:
“Žirafa nemôže chodiť do školy.”
A tak si Žira Žira zavesila na krk plagát a začala protestovať na ulici. Na začiatku bola v protestovaní osamotená, ale o chvíľu sa k nej pripojilo mnoho detí. Všetci Žiru Žiru podporovali. Vďaka tejto podpore vláda napokon usúdila, že Žira Žira má právo byť v škole ako ostatné deti. Išla teda do školy, ale skutočnosť nebola taká radostná. Nemohla do školy ani len vojsť, pretože dvere boli príliš nízko.
Významní architekti, ktorých oslovili o pomoc, prichádzali s mnohými projektmi, ako tento problém vyriešiť. Vo všetkých riešeniach boli síce dvere vysoko, ale strecha stále ostávala nízko. Aby mohla byť Žira Žira v triede, musela stáť na kolenách, lebo nemohla zohnúť svoj dlhý krk. Na konci hodiny však mala nohy celkom doráňané.
Už sa zdalo, že Žira Žira nebude môcť školu navštevovať, no jeden architekt prišiel s nápadom, že urobí dieru v streche, aby z nej mohla Žira Žira vystrčiť hlavu. A tak aj urobili. S hlavou vonku ale nemohla Žira Žira vidieť, čo sa deje v triede! Nanajvýš mohla pozorovať vtáky, ako si robia hniezdo.
Učiteľ, ktorý mal vo zvyku ustavične si naprávať okuliare, povedal:
To radšej budeme mať hodinu v záhrade.”
Nápad to bol dobrý, ale o pár minút sa dvihol vietor a rozfúkal deťom všetky zošity a knihy. A to ešte mali šťastie, že nezačalo pršať. Už ostávalo len jediné riešenie: učiteľ bude učiť Žiru Žiru v ZOO. No keď šla Žira Žira okolo, nosorožec a ťava si z nej začali uťahovať:
“Ahoj, školáčka…”
Žira Žira smutne povedala učiteľovi:
“Chcela by som byť ako ostatné deti.”
Adriana, najšikovnejšie dievča v škole, vtedy dostala nápad: Žira Žira ostane vonku v záhrade a hlavu strčí do okna triedy. A to bol ozaj jediný spôsob, ako sa mohla učiť s ostatnými deťmi. A učila sa tak rýchlo, že zakrátko vedela čítať príbehy.
Pravdou je, že Adriana je naozaj bystrá. Adriana a Žira Žira ostali navždy priateľkami.