|
Ročník: štvrtý |
Komunikačná téma: Prečo sa stonožka volá stonožka, keď nemá sto nôh |
Učivo: |
jazyk – práca so slovníkmi, slovotvorba, slová s preneseným významom. |
|
komunikácia a sloh – vyhľadávanie informácií v odbornom texte a ich spracúvanie, opis. |
|
literatúra – interpretácia ľudovej rozprávky so zameraním na estetické využívanie kompozít. |
Ciele:
|
jazyk – Aktivizovať slovotvorné znalosti dieťaťa, uvedomovať si príčinný vzťah medzi slovami, porovnávať slovotvorný a lexikálny význam slov, uvedomovať si význam slov s preneseným významom, upevniť zručnosť práce so slovníkom. |
|
komunikácia a sloh – Stimulovať slovotvornú produkciu, rozšíriť a spresniť slovnú zásobu o slová s preneseným významom, tvoriť text s využitím opisného slohového postupu, rozvoj funkčnej gramotnosti prostredníctvom práce so slovníkmi a elektronickými zdrojmi. |
|
literatúra – Interpretovať ľudovú rozprávku o Lomidrevovi, pozorovať tvorenie a fungovanie kompozít v umeleckom texte. |
|
Učebné pomôcky a didaktická technika:
literárny text, slovotvorný slovník, informačno-komunikačné technológie: obrázky, internet – elektronické slovníky |
|
|
Metodický postup: |
|
V projekte sa uplatňujú fázy rámca E – U – R (evokácia – uvedomovanie si významu – reflexia), ktoré sú graficky spracované v troch odlišných farebných poliach. |
|
E |
|
|
Evokácia |
U |
|
|
Uvedomovanie si významu |
R |
|
|
Reflexia |
|
|
Fázy projektu |
Opis aktivít a ich zdôvodnenie |
Použité metódy |
|
|
|
|
|
|
1.
a) Videli ste už niekedy živú stonožku? Čo o nej viete? Ako vyzerá? Má naozaj sto nôh? |
Motivačný rozhovor |
|
b) Pozri sa na obrázok (príloha A) a spočítaj, koľko nôh má stonožka. |
pozorovanie obrázka (ilustračné využitie IKT) |
|
c) Čo je to vlastne stonožka? Ako to zistíme? |
|
|
d) Vyhľadajme slovo stonožka vo výkladovom slovníku (Krátky slovník slovenského jazyka – v knižnej podobe a na webovej stránke Jazykovedného ústavu Ľ. Štúra) a zistime, čo je tu napísané. |
lexikografické cvičenie (informačné využitie IKT) |
|
e) Prečo sa stonožka volá stonožka, keď nemá sto nôh? |
problémová úloha |
EVOKÁCIA |
|
|
|
2.
a) V slovenčine máme viac takýchto pozoruhodných, zvláštnych slov. Viete kto je to valibuk? |
rozvíjanie porozumenia čítanému textu |
|
b) Poznáte rozprávku o valibukovi? |
rozhovor |
|
c) Čo viete o P. Dobšinskom? |
|
|
d) Aká je to ľudová rozprávka? |
|
|
e) Prečítame si časť rozprávky od P. Dobšinského (príloha B), v ktorej sa nachádza niekoľko valibukov.
Pozorne počúvajte a snažte sa zapamätať si ich mená. |
hlasné čítanie textu
rozvíjanie aktívneho počúvania |
|
|
|
|
|
otázky na porozumenie textu |
|
3. |
|
|
a) Aké postavy vystupovali v rozprávke? |
identifikácia |
|
b) Prečo sa volali tak, ako sa volali? |
dedukcia |
|
c) Ako asi vyzerali? |
|
|
d) Čo mali všetky postavy spoločné? |
|
|
e) Boli to pozitívne alebo negatívne postavy? |
|
|
f) Nájdite v texte časť, v ktorej otec vyprevádzal Lomidreva do sveta. Prečítajte, čo mu hovoril. |
|
UVEDOMOVANIE SI VÝZNAMU |
g) Ako sa Lomidrevo správal? Poslúchol otca? |
|
|
h) Mohol sa Lomidrevo správať aj inak? |
interpretácia |
|
i) Ktoré z týchto dvoch spôsobov správania sa považujete za správne a prečo? |
|
|
j) Poznáte postavy s podobnými vlastnosťami z iných rozprávok? |
integrácia |
|
k) Aj v minulosti, aj v súčasnosti vznikajú predstavy o rôznych silákoch, ktorí všetko dokážu a každého premôžu. Čo myslíte, prečo? |
rozhovor |
|
|
jazykové cvičenia |
|
4. |
|
|
a) Vyhľadajte slová valibuk a lomidrevo v slovotvornom slovníku (príloha D) a odpíšte ich slovotvorný význam. |
lexikografické cvičenie |
|
b) Porovnajte, či sa to zhoduje s tým, čo sme sa dozvedeli v rozprávke. |
kognitívne lexikálne cvičenie (komparácia) |
|
|
|
|
5.
a) Čo mohli postavy z rozprávok vykonať/robiť okrem toho, že lomili drevo, miesili železo a váľali vrchy? Zapíšte to. |
brainstorming |
|
b) Vymyslite, ako by sa ináč mohli volať dané postavy. Využite spojenia, ktoré ste si zapísali. |
lexikálne (slovotvorné) cvičenie |
|
c) Pozrime sa na to, ako jazykovedci zaznamenávajú takéto slová v slovotvornom slovníku. |
lexikografické cvičenie (analýza a syntéza) |
|
d) Zahrajme sa na jazykovedcov a zapíšme vytvorené slová do vlastného slovotvorného slovníka (príloha C). |
|
|
|
riadený induktívny rozhovor |
|
6.
a) Mohli by sme nazvať niekoho zo svojho okolia tiež lomidrevom, valibukom, kazisvetom? Stretli ste sa už niekedy s takýmto človekom? |
komparácia, aplikácia |
|
b) Ako je to možné, keď nelomí drevo, neváľa buky, nekazí svet? |
generalizácia |
|
c) Vysvetli, čo to znamená:
váľať buky –
kaziť svet –
mať sto nôh – |
lexikálnosémantické cvičenie |
|
|
|
|
|
|
|
|
nácvik opisu |
|
|
Fázy textotvorného procesu |
|
7.
a) Zistili sme, že v slovenčine (v jazyku) máme slová, ktoré nehovoria celkom pravdu o veci, ktorú pomenúvajú. Vyberte jedno slovo zo slovotvorného slovníka (príloha D), ktoré vás zaujme, a napíšte ho. |
výber témy (názvu) |
|
b) Porovnajte slovotvorný význam (hovorí nám Prečo sa niečo volá tak, ako sa volá? a nájdeme ho v slovotvornom slovníku) a lexikálny význam (nájdeme ho vo výkladovom slovníku a hovorí nám, čo slovo znamená) slova. Slovotvorný a lexikálny význam zapíšte. |
aplikatívne lexikálnosémantické cvičenie (komparácia údajov, informačné využitie IKT) |
|
|
|
|
8.
a) Porozmýšľaj, koho by si mohol takto nazvať. |
invencia (pojmová mapa).
|
|
b) Prečítaj si body osnovy a pokús sa dokončiť vety a odpovedať na otázky. |
kompozícia (osnova)
|
|
1. Poznám/videl som človeka /počul som o človeku, ktorého by som mohol nazvať… |
|
|
2. Aké vysvetlenie tohto slova nájdeme v slovotvornom slovníku? |
|
|
3. Čo v skutočnosti táto osoba robí? |
|
|
4. Aké má táto osoba vlastnosti? |
|
|
5. Ako vyzerá? |
|
|
6. Keby som mu mohol vymyslieť meno ja, volal by sa… |
|
|
c) Napíš opis osoby, ktorú by sme mohli označiť menom, ktoré si vybral zo slovníka.. |
štylizácia
|
|
d) Prezentácia prác pred triedou. |
publikácia
|
|
|
|
|
|
Pozn.: V cvičení 1 sa realizuje medzipredmetová integrácia s prírodovedou. Súvisí s poznaním stonožky z hľadiska stavby jej tela, tvaru a pohybu v komparácii s jej pomenovaním. O medzipredmetovej integrácii s informatickou výchovou, resp. o integrácii s prierezovou témou mediálna výchova možno hovoriť aj vzhľadom na využívanie informačno-komunikačných technológií – obrázky, práca s elektronickými slovníkmi. V projekte (cvičenie 8 vo fáze reflexie) dochádza k medzizložkovej integrácii jazyka a slohu – využitie kompozít s preneseným významom a uvedomovanie si rozdielu medzi lexikálnym a slovotvorným významom slov v písomnej komunikácii; jazyka a literatúry (cvičenie 2 a 3 vo fáze evokácie) – uvedomovanie si fungovania a tvorenia kompozít v literárnom texte. |
|
|
Príloha A |
|
zdroj: internet |
Príloha B |
Lomidrevo |
Bola jedna žena, stará, ale svieža. Mala deväťdesiat rokov a nielenže preskočila nejeden jarček, ale ešte i porodila syna. A aká ona, taký syn – i veľký i mocný. |
„Ten raz bude stromy lámať,“ vraví mať pyšno. |
Otec prikývol a navrhol, aby ho volali Lomidrevom. |
Mať súhlasila a chlapca poctivo dennodenne pridájala. Chlapča mocnelo, rástlo, že keď ho rodičia uvideli v treťom roku vytrhávať zo zeme jedličky, nevedeli od údivu, kde sa podieť. V siedmom roku, keď chlapec skúšal vytrhávať zo zeme duby, prestala ho mať dojčiť. Lenže milý synček tak a tak, žeby ešte sedem rokov skúsila. Nevidelo sa jej to, no napokon prisľúbila. |
Po štrnástich rokoch mal chlapec takú silu, že tie najväčšie duby vytrhával zo zeme, akoby kmásal konope. Aj zo osem si potom vyhodil na plece a doniesol domov. |
„Mamo, mamo,“ vraví jedného dňa, „bojím sa, že ma tie duby vysilili. Keby ste ma ešte zo tri zimy chceli nadájať.“ |
„Synku, synku,“ váhala mať, no napokon privolila. |
V sedemnástich rokoch už nemohol Lomidrevo vydržať doma. Rodičia mu nechceli kaziť vôľu, a tak súhlasili, aby si išiel obzrieť svet. |
„Choď zbohom,“ vraví mu otec, „dobre sa drž, no ľuďom nikdy neublíž!“ |
Lomidrevo ide, ide, až natrafí na chlapa, čo vrchy váľa z jednej doliny do druhej. A aby Lomidrevo videl, čo je zač, hneď mu jeden capne do cesty. |
„Odnes ho preč!“ vraví mu Lomidrevo pokojne. |
Chlapík sa mu škerí do očí a vraví: |
„Odnesiem, ale iba ak si mocnejší než ja.“ |
„To som!“ |
Pochytili sa za pasy a Lomidrevo milého Valivrcha trepol o zem, akoby z voza zhodil sud vína. No nepohnevali sa. Jeden druhého objal, ako sa objímajú kamaráti, a keď Valivrch odpratal z cesty vrch, šli ďalej spolu. |
Idú, idú, až prídu k chlapíkovi, čo uprostred cesty miesi železo, akoby mal z neho napiecť chlieb. |
„Vystúp z cesty,“ povie mu Lomidrevo. |
„Takým ako vy sa nevystupujem,“ odsekol Miesiželezo, „iba ak by ste boli silnejší, než som ja.“ |
„Poď za pasy,“ vraví mu Lomidrevo, a kým sa Miesiželezo spamätal, už aj ležal horeznačky na zemi. Trvalo dobrú hodinu, kým sa z nej pozbieral. |
Potom sa všetci traja vyobjímali vystískali a šli spolu ďalej. |
|
(úryvok z knihy P. Dobšinského Slovenské rozprávky 2) |
Príloha C |
Slovotvorný slovník našej triedy |
silák |
Prečo sa niekto volá tak? |
Aké slová boli na začiatku? |
lomidrevo |
„ten, kto lomí drevo“ |
lomiť, drevo |
miesiželezo |
„ten, kto miesi železo“ |
miesiť, železo |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Príloha D |
SLOVOTVORNÝ SLOVNÍK |
(prílohu D si stiahnite kliknutím na ikonu identifikujúcu metasúbor *.pdf) |