|
Ročník: štvrtý |
Komunikačná téma: Ročné obdobia |
Učivo: |
jazyk – slovná zásoba súvisiaca s komunikačnou témou |
|
komunikácia a sloh – rozvíjanie recepčných zručností pri práci s vecným textom, reprodukovanie vecného textu. |
Ciele:
|
jazyk – Porozumieť významu odborných slov v texte (v integrácii s učivom prírodovedy). |
|
komunikácia a sloh – Stimulovať úrovne porozumenia textu – schopnosť identifikovať, dedukovať, interpretovať, integrovať, analyzovať a hodnotiť text. |
|
Učebné pomôcky a didaktická technika:
vecný text, informačno-komunikačné technológie, Krátky slovník slovenského jazyka (jeho internetová verzia), encyklopédie |
|
|
Metodický postup: |
|
V projekte sa uplatňujú fázy rámca E – U – R (evokácia – uvedomovanie si významu – reflexia), ktoré sú graficky spracované v troch odlišných farebných poliach. |
|
E |
|
|
Evokácia |
U |
|
|
Uvedomovanie si významu |
R |
|
|
Reflexia |
|
|
Fázy projektu |
Opis aktivít a ich zdôvodnenie |
Použité metódy |
|
|
|
|
|
|
1. Poskladajte z písmen slová, ktoré majú význam. Použite pritom všetky písmená (príloha A). |
slovná hra |
EVOKÁCIA |
2. Aké ročné obdobia poznáte? Ktoré z ročných období máte najradšej? |
rozhovor |
|
3. Do tabuľky napíšte, čo o ročných obdobiach viete (príloha B). |
tabuľka V – D – CH |
|
4. Pozorne si prečítajte nasledujúci text (príloha C). |
tiché čítanie |
|
|
|
|
|
|
|
5. Povedzte, o čom ste sa v texte dočítali. |
voľná reprodukcia textu |
|
Výzvovo-otázkové podnety na porozumenie textu |
|
|
6. |
|
|
a) Aký následok má krúženie Zeme okolo Slnka? |
identifikovanie a dedukovanie |
|
b) Ktoré ročné obdobia sa striedajú na Zemi? |
|
|
c) Na ktorých miestach na Zemi sú ročné obdobia stále rovnaké? |
|
|
|
porozumenie významu slov |
|
d) Vysvetlite význam slov rovník, pól, rozptýlené lúče. Významy si overte v Krátkom slovníku slovenského jazyka. |
lexikálne cvičenie
|
UVEDOMOVANIE SI VÝZNAMU |
e) Vyhľadajte v texte slová, ktoré vznikli zložením dvoch slov (pologuľa, medziobdobie). Prečo sa volajú práve tak? |
slovotvorné cvičenie
|
|
f) Zdôvodnite, prečo sa v texte slovo Slnko píše s veľkým S. Uveďte ďalší podobný príklad. |
pravopisné cvičenie
|
|
g) Bližšie charakterizujte ročné obdobia, aké majú počasie, ako vyzerá príroda, aké aktivity môžeme vykonávať a pod. |
integrovanie
|
|
h) Opíšte fázy, ako krúži Zem okolo Slnka a ako sa počas toho ročné obdobia striedajú. |
interpretovanie
|
|
i) Ak by ste boli vy autormi článku o striedaní ročných období, čo by ste do textu doplnili? |
analyzovanie a hodnotenie
|
|
7. Dopíšte do tabuľky V – D – CH, čo nové ste sa z textu dozvedeli. |
tabuľka V – D – CH |
|
|
|
|
|
|
|
8. |
|
|
a) Čo si myslíte o tom, keby sa ročné obdobia u nás nestriedali a mali by sme iba jedno ročné obdobie? Ktoré obdobie by ste si vybrali? |
problémová úloha |
|
b) Svoje tvrdenia zapíšte do schémy podľa toho, ako zdôvodníte výhody a nevýhody takéhoto riešenia (príloha D). |
T-schéma |
REFLEXIA |
9. Overíme si, ako ste porozumeli informáciám z textu. Doplňte vhodné slová tam, kde sa nachádza vodorovná čiara (príloha E). |
cloze-test |
|
10. |
|
|
a) Vyberte si jedno ročné obdobie. V encyklopédiách, na internete, vyhľadajte informácie, ktoré súvisia s ročným obdobím a ktoré sa v texte nenachádzali. |
informačné využitie IKT
skupinová práca |
|
b) Informácie, ktoré ste vyhľadali, zapíšte do tabuľky V – D – CH. Na čo nám slúžila táto tabuľka? |
tabuľka V – D – CH |
|
|
|
|
|
Pozn.: V integrovanom vyučovacom projekte sa realizuje medzipredmetová integrácia s prírodovedou a medzizložková integrácia jazykovej a slohovej zložky. Integrovaný projekt je zameraný na stimulovanie jednotlivých úrovní porozumenia vecného textu – schopnosť identifikovať, dedukovať, interpretovať, integrovať, analyzovať a hodnotiť text. Tabuľka V – D – CH (viem, dozvedel som sa, chcem vedieť) podporuje tak porozumenie danému textu, ako aj vytváranie metakognitívnej stratégie, ktorú žiak môže využiť pri spracúvaní informácií v procese učenia sa. |
|
|
Príloha A |
|
|
|
|
Príloha B |
viem |
dozvedel som sa |
chcem ešte vedieť |
|
|
|
|
|
Príloha C |
PREČO SA STRIEDAJÚ ROČNÉ OBDOBIA? |
|
Zem krúži okolo Slnka naklonená na jeden bok, a to má za následok striedanie ročných období. Leto je na tej pologuli, ktorá je naklonená k Slnku, a zima na pologuli odvrátenej od Slnka. Jeseň a jar sú medziobdobia, keď obidve pologule sú v rovnakej vzdialenosti od Slnka. |
Ak je na severnej pologuli leto, na južnej je zima a opačne. Letné dni sú dlhšie ako zimné, pretože pologuľa naklonená k Slnku je dlhšie vystavená slnečným lúčom. Na póloch sú slnečné lúče vždy rozptýlené, preto je tam večná zima a ľad. V zime je tam tma takmer 24 hodín denne. V lete Slnko svieti celú noc tak ako cez deň. |
Rovník nie je nikdy odvrátený od Slnka. Slnečné lúče svietia priamo na rovník, preto je tam vždy horúco. Krajiny v blízkosti rovníka nemajú leto ani zimu. Majú len obdobie sucha a obdobie dažďov. V období dažďov fúka vietor od mora a prináša vlhkosť. V období sucha veje v opačnom smere. |
|
|
zdroj: KING, C., ELLIOTTOVÁ, J.: Obrázková encyklopédia. Bratislava: Mladé letá, 1991, s. 14. ISBN 80-06-00400-5. |
|
Príloha D |
|
|
|
Príloha E |
|
PREČO SA STRIEDAJÚ ROČNÉ OBDOBIA? |
|
Zem krúži okolo Slnka naklonená na jeden bok, a to má za následok striedanie ročných období. Leto je na tej pologuli, ktorá je ________ k Slnku, a zima na pologuli odvrátenej od _________. Jeseň a jar sú medziobdobia, keď obidve _______ sú v rovnakej vzdialenosti od Slnka. Ak je na severnej ________ leto, na južnej je zima a opačne. _______ dni sú dlhšie ako zimné, pretože pologuľa ________ k Slnku je dlhšie vystavená slnečným lúčom. Na _______ sú slnečné lúče vždy rozptýlené, preto je tam večná ________ a ľad. V zime je tam tma takmer 24 ________ denne. V lete Slnko svieti celú noc tak ako cez deň. |
|
zdroj: KING, C., ELLIOTTOVÁ, J.: Obrázková encyklopédia. Bratislava: Mladé letá, 1991, s. 14. ISBN 80-06-00400-5. |
|