Prečo sa striedajú ročné obdobia?

Integrovaný vyučovací projekt

(integrácia jazykovej a slohovej zložky)

Autor: Mgr. Dana Cibáková

 
 Ročník: štvrtý
 Komunikačná téma: Ročné obdobia
 Učivo: jazyk – slovná zásoba súvisiaca s komunikačnou témou
komunikácia a sloh – rozvíjanie recepčných zručností pri práci s vecným textom, reprodukovanie vecného textu.
 Ciele:
jazyk – Porozumieť významu odborných slov v texte (v integrácii s učivom prírodovedy).
  komunikácia a sloh – Stimulovať úrovne porozumenia textu – schopnosť identifikovať, dedukovať, interpretovať, integrovať, analyzovať a hodnotiť text.
Učebné pomôcky a didaktická technika:
vecný text, informačno-komunikačné technológie, Krátky slovník slovenského jazyka (jeho internetová verzia), encyklopédie
 
Metodický postup:
V projekte sa uplatňujú fázy rámca E – U – R (evokácia – uvedomovanie si významu – reflexia), ktoré sú graficky spracované v troch odlišných farebných poliach.
 
E Evokácia
U Uvedomovanie si významu
R Reflexia
 
Fázy projektu Opis aktivít a ich zdôvodnenie Použité metódy
1. Poskladajte z písmen slová, ktoré majú význam. Použite pritom všetky písmená (príloha A). slovná hra
 EVOKÁCIA 2. Aké ročné obdobia poznáte? Ktoré z ročných období máte najradšej? rozhovor
3. Do tabuľky napíšte, čo o ročných obdobiach viete (príloha B). tabuľka V – D – CH
4. Pozorne si prečítajte nasledujúci text (príloha C). tiché čítanie
  5. Povedzte, o čom ste sa v texte dočítali. voľná reprodukcia textu
  Výzvovo-otázkové podnety na porozumenie textu  
6.  
a) Aký následok má krúženie Zeme okolo Slnka? identifikovanie a dedukovanie
b) Ktoré ročné obdobia sa striedajú na Zemi?  
c) Na ktorých miestach na Zemi sú ročné obdobia stále rovnaké?  
porozumenie významu slov
d) Vysvetlite význam slov rovník, pól, rozptýlené lúče. Významy si overte v Krátkom slovníku slovenského jazyka. lexikálne cvičenie

 UVEDOMOVANIE SI VÝZNAMU e) Vyhľadajte v texte slová, ktoré vznikli zložením dvoch slov (pologuľa, medziobdobie). Prečo sa volajú práve tak? slovotvorné cvičenie

f) Zdôvodnite, prečo sa v texte slovo Slnko píše s veľkým S. Uveďte ďalší podobný príklad. pravopisné cvičenie

g) Bližšie charakterizujte ročné obdobia, aké majú počasie, ako vyzerá príroda, aké aktivity môžeme vykonávať a pod. integrovanie

h) Opíšte fázy, ako krúži Zem okolo Slnka a ako sa počas toho ročné obdobia striedajú. interpretovanie

i) Ak by ste boli vy autormi článku o striedaní ročných období, čo by ste do textu doplnili? analyzovanie a hodnotenie

7. Dopíšte do tabuľky V – D – CH, čo nové ste sa z textu dozvedeli. tabuľka V – D – CH
  8.
  a) Čo si myslíte o tom, keby sa ročné obdobia u nás nestriedali a mali by sme iba jedno ročné obdobie? Ktoré obdobie by ste si vybrali? problémová úloha
  b) Svoje tvrdenia zapíšte do schémy podľa toho, ako zdôvodníte výhody a nevýhody takéhoto riešenia (príloha D). T-schéma
 REFLEXIA 9. Overíme si, ako ste porozumeli informáciám z textu. Doplňte vhodné slová tam, kde sa nachádza vodorovná čiara (príloha E). cloze-test
10.
a) Vyberte si jedno ročné obdobie. V encyklopédiách, na internete, vyhľadajte informácie, ktoré súvisia s ročným obdobím a ktoré sa v texte nenachádzali. informačné využitie IKT
skupinová práca
b) Informácie, ktoré ste vyhľadali, zapíšte do tabuľky V – D – CH. Na čo nám slúžila táto tabuľka? tabuľka V – D – CH
Pozn.: V integrovanom vyučovacom projekte sa realizuje medzipredmetová integrácia s prírodovedou a medzizložková integrácia jazykovej a slohovej zložky. Integrovaný projekt je zameraný na stimulovanie jednotlivých úrovní porozumenia vecného textu – schopnosť identifikovať, dedukovať, interpretovať, integrovať, analyzovať a hodnotiť text. Tabuľka V – D – CH (viem, dozvedel som sa, chcem vedieť) podporuje tak porozumenie danému textu, ako aj vytváranie metakognitívnej stratégie, ktorú žiak môže využiť pri spracúvaní informácií v procese učenia sa.
Príloha A
Č R É O N
D O B O A I B
Príloha B
viem dozvedel som sa chcem ešte vedieť

   
Príloha C
PREČO SA STRIEDAJÚ ROČNÉ OBDOBIA?
     Zem krúži okolo Slnka naklonená na jeden bok, a to má za následok striedanie ročných období. Leto je na tej pologuli, ktorá je naklonená k Slnku, a zima na pologuli odvrátenej od Slnka. Jeseň a jar sú medziobdobia, keď obidve pologule sú v rovnakej vzdialenosti od Slnka.
     Ak je na severnej pologuli leto, na južnej je zima a opačne. Letné dni sú dlhšie ako zimné, pretože pologuľa naklonená k Slnku je dlhšie vystavená slnečným lúčom. Na póloch sú slnečné lúče vždy rozptýlené, preto je tam večná zima a ľad. V zime je tam tma takmer 24 hodín denne. V lete Slnko svieti celú noc tak ako cez deň.
      Rovník nie je nikdy odvrátený od Slnka. Slnečné lúče svietia priamo na rovník, preto je tam vždy horúco. Krajiny v blízkosti rovníka nemajú leto ani zimu. Majú len obdobie sucha a obdobie dažďov. V období dažďov fúka vietor od mora a prináša vlhkosť. V období sucha veje v opačnom smere.
zdroj: KING, C., ELLIOTTOVÁ, J.: Obrázková encyklopédia. Bratislava: Mladé letá, 1991, s. 14. ISBN 80-06-00400-5.
Príloha D
Výhody Nevýhody

 
Príloha E
PREČO SA STRIEDAJÚ ROČNÉ OBDOBIA?
      Zem krúži okolo Slnka naklonená na jeden bok, a to má za následok striedanie ročných období. Leto je na tej pologuli, ktorá je ________ k Slnku, a zima na pologuli odvrátenej od _________. Jeseň a jar sú medziobdobia, keď obidve _______ sú v rovnakej vzdialenosti od Slnka. Ak je na severnej ________ leto, na južnej je zima a opačne. _______ dni sú dlhšie ako zimné, pretože pologuľa ________ k Slnku je dlhšie vystavená slnečným lúčom. Na _______ sú slnečné lúče vždy rozptýlené, preto je tam večná ________ a ľad. V zime je tam tma takmer 24 ________ denne. V lete Slnko svieti celú noc tak ako cez deň.
zdroj: KING, C., ELLIOTTOVÁ, J.: Obrázková encyklopédia. Bratislava: Mladé letá, 1991, s. 14. ISBN 80-06-00400-5.