Príhody smelého Zajka

Integrovaný vyučovací projekt

(integrácia jazykovej, komunikačno-slohovej a literárnej zložky)

Autorka: Mgr. Ľubica Adamčíková

 
 Ročník: tretí
 Komunikačná téma: Príhody smelého Zajka
 Učivo: jazyk – prídavné mená
komunikácia a sloh – dialóg, dialogizácia
čítanie a literárna výchova – literárna postava
 Ciele:
jazyk – vedieť charakterizovať prídavné mená, vedieť vytvoriť akrostich na literárnu postavu, ako aj na svoje meno, z prídavných mien
  komunikácia a sloh – s využitím suprasegmentálnych javov vedieť zvládnuť rolové čítanie, tvoriť improvizovaný dialóg, vedieť odprezentovať vlastné produkty činnosti
  čítanie a literárna výchova – oboznámiť sa s umeleckým textom J. C. Hronského, upevniť učivo o literárnej postave cez vžitie sa do rozprávkových postáv (rolí) a stvárnenie vlastnosti konkrétnej literárnej postavy pantomímou
Učebné pomôcky a didaktická technika:
rozprávka Smelý Zajko
 
Metodický postup:
V projekte sa uplatňujú fázy rámca E – U – R (evokácia – uvedomovanie si významu – reflexia), ktoré sú graficky spracované v troch odlišných farebných poliach.
 
E Evokácia
U Uvedomovanie si významu
R Reflexia
 
Fázy projektu Opis aktivít a ich zdôvodnenie Použité metódy
1.
Motivačná hádanka a rozhovor

Dlhé uši, krátky chvost, v lete hojnosť, v zime pôst. Čo je to? (zajac)
motivačná hádanka
Nasleduje rozhovor o zajacovi (učiteľ vychádza z detskej empírie a zážitkov, môže využiť integráciu prírodovedy) rozhovor
2.
Akrostich na slovo zajko

Ako by mohol zajac súvisieť s prídavnými menami? (Učiteľ sa môže v skratke vrátiť charakteristike prídavným mien.)
rozhovor
  Zajac má nejaké vlastnosti. Poďme mu ich
priradiť podľa jeho pomenovania:Aký môže byť Zajko?
Z – zázračný, zaujímavý
A – aktívny, atraktívny
J – jedinečný, jasnozrivý
K – krásny, komunikatívny
O – ohromný, okúzľujúci
akrostich
EVOKÁCIA 3.
Motivačné čítanie učiteľom

Čítanie rozprávky Smelý Zajko učiteľom (s dôrazom na suprasegmenty).
motivačné čítanie
  4.
Otázky na porozumenie textu
  a) Páčil sa vám príbeh? Prečo áno, prečo nie? Kde sa príbeh odohrával? S kým býval? Aké postavy vystupujú v rozprávke? (Zajko, mama Zajačková, otec Zajac, straka, jašterička, veverička, žabka, sova, pilot, krtko, lastovička) identifikácia
  b) Prečo sa Zajko vydal na cestu? Čo si zobral so sebou? Prečo? dedukcia
  c) Posúďte sami – bol Zajko smelý a múdry? Ako inak mohl ešte ísť do Ameriky bez toho, aby použil lietadlo? interpretácia
  d) Dá sa podľa vás cestovať do Ameriky na chvoste lietadla? Pre čo všetko je to nemožné? Je rozprávka autorská alebo ľudová? analýza a hodnotenie
  5.
Dialogizácia

Čítanie rozprávky v rolách (Zajko, mama Zajačková, otec Zajac, straka, jašterička, krtko, lastovička a rozprávač). Postava Zajka musí cez suprasegmenty vyjadrovať jeho charakter.
dialogizácia
(rolové čítanie)
  6.
Čo by sa stalo, keby Zajko nenasadol na lietadlo?

Kam by išiel? Koho by stretol? Čo by urobil? Žiaci píšu vlastné minipríbehy individuálne (cca 7 viet).
kognitívno-lexikálne
cvičenie
  7.
Zem – voda – vzduch

a) Tabuľa sa rozdelí na tri časti:
ZEM / VODA / VZDUCH
  b) V rámci každej časti budú žiaci vymýšľať všetky možné dopravné prostriedky v kategórii TRADIČNÉ – NETRADIČNÉ. Žiaci píšu čo najviac spôsobov dopravy, ktoré im napadnú. brainstorming
 UVEDOMOVANIE SI VÝZNAMU 8.
Smelý Zajko

a) Práca vo dvojiciach. Žiaci vychádzajú z predchádzajúcej úlohy. Majú za úlohu vybrať si jeden NETRADIČNÝ dopravný prostriedok, v ktorom bude do Ameriky cestovať Zajko (jeden žiak) spolu s jedným cestujúcim (druhý žiak), pričom sa dopravný prostriedok pokazí.
b) Žiaci si pripravia krátky dialóg medzi Zajkom a cestujúcim (krízová situácia, nutná improvizácia).
tvorba improvizovaného
dialógu
  9.
Príbeh pokračuje…

a) Skupinová práca. Žiaci majú za úlohu dotvoriť príbeh – ako ďalej pokračoval (v krátkych písomných dopovedaniach musia použiť aspoň tri prídavné mená z akrostichu z úlohy č. 2).
b) Učiteľ skupinám zadá aj atmosféru príbehu, resp. jeho zakončenie (smutné, hrôzostrašné, ospalé, hlučné, srdečné, bolestivé ap.)
c) Skutočný koniec príbehu učiteľ neprezradí. Je motiváciou k prečítaniu si celého diela (o tom, ako to celé dopadlo, môžu o týždeň referovať tí žiaci, ktorí si knihu prečítajú.)
tvorba originálnych
zakončení textov
  10.
Akrostich na vlastné meno

a) Zajko bol podľa vlastných slov smelý a múdry. Aký som ja? (Učiteľ začne svojím menom na tabuli, pozitívne vlastnosti mu hovoria žiaci.)
b) Následne píšu žiaci do zošitov akrostich na vlastné meno. Vlastnosti musia byť pozitívne.
akrostich
REFLEXIA 11.
Čarovná škatuľka

a) Žiaci vytvárajú prídavné mená, skutočne charakterizujúce Zajkovu povahu.
b) Jednotlivé prídavné mená píšu na papieriky a vkladajú do škatuľky. Žiaci prichádzajú k tabuli, vytiahnu si jeden papierik a pantomímou stvárnia danú vlastnosť. Ostatní žiaci hádajú, o akú vlastnosť ide. pantomíma
b) Žiaci si vyberú jedno slovo z akrostichu, ktorý vytvárali na vlastné meno. K danej charakteristike rozpovedia zážitok, ktorý sa im v súvislosti s touto vlastnosťou stal. Svoje zážitky prezentujú triede. prezentácia
   
Pozn.: n/a
Príloha
a1
a2