|
|
|
|
1.
Motivačná hádanka a rozhovor
Dlhé uši, krátky chvost, v lete hojnosť, v zime pôst. Čo je to? (zajac) |
motivačná hádanka |
|
Nasleduje rozhovor o zajacovi (učiteľ vychádza z detskej empírie a zážitkov, môže využiť integráciu prírodovedy) |
rozhovor |
|
2.
Akrostich na slovo zajko
Ako by mohol zajac súvisieť s prídavnými menami? (Učiteľ sa môže v skratke vrátiť charakteristike prídavným mien.) |
rozhovor |
|
Zajac má nejaké vlastnosti. Poďme mu ich
priradiť podľa jeho pomenovania:Aký môže byť Zajko?
Z – zázračný, zaujímavý
A – aktívny, atraktívny
J – jedinečný, jasnozrivý
K – krásny, komunikatívny
O – ohromný, okúzľujúci |
akrostich |
EVOKÁCIA |
3.
Motivačné čítanie učiteľom
Čítanie rozprávky Smelý Zajko učiteľom (s dôrazom na suprasegmenty). |
motivačné čítanie |
|
4.
Otázky na porozumenie textu |
|
|
a) Páčil sa vám príbeh? Prečo áno, prečo nie? Kde sa príbeh odohrával? S kým býval? Aké postavy vystupujú v rozprávke? (Zajko, mama Zajačková, otec Zajac, straka, jašterička, veverička, žabka, sova, pilot, krtko, lastovička) |
identifikácia |
|
b) Prečo sa Zajko vydal na cestu? Čo si zobral so sebou? Prečo? |
dedukcia |
|
c) Posúďte sami – bol Zajko smelý a múdry? Ako inak mohl ešte ísť do Ameriky bez toho, aby použil lietadlo? |
interpretácia |
|
d) Dá sa podľa vás cestovať do Ameriky na chvoste lietadla? Pre čo všetko je to nemožné? Je rozprávka autorská alebo ľudová? |
analýza a hodnotenie |
|
|
|
|
|
|
|
5.
Dialogizácia
Čítanie rozprávky v rolách (Zajko, mama Zajačková, otec Zajac, straka, jašterička, krtko, lastovička a rozprávač). Postava Zajka musí cez suprasegmenty vyjadrovať jeho charakter. |
dialogizácia
(rolové čítanie) |
|
6.
Čo by sa stalo, keby Zajko nenasadol na lietadlo?
Kam by išiel? Koho by stretol? Čo by urobil? Žiaci píšu vlastné minipríbehy individuálne (cca 7 viet). |
kognitívno-lexikálne
cvičenie |
|
7.
Zem – voda – vzduch
a) Tabuľa sa rozdelí na tri časti:
ZEM / VODA / VZDUCH |
|
|
b) V rámci každej časti budú žiaci vymýšľať všetky možné dopravné prostriedky v kategórii TRADIČNÉ – NETRADIČNÉ. Žiaci píšu čo najviac spôsobov dopravy, ktoré im napadnú. |
brainstorming |
UVEDOMOVANIE SI VÝZNAMU |
8.
Smelý Zajko
a) Práca vo dvojiciach. Žiaci vychádzajú z predchádzajúcej úlohy. Majú za úlohu vybrať si jeden NETRADIČNÝ dopravný prostriedok, v ktorom bude do Ameriky cestovať Zajko (jeden žiak) spolu s jedným cestujúcim (druhý žiak), pričom sa dopravný prostriedok pokazí.
b) Žiaci si pripravia krátky dialóg medzi Zajkom a cestujúcim (krízová situácia, nutná improvizácia). |
tvorba improvizovaného
dialógu |
|
9.
Príbeh pokračuje…
a) Skupinová práca. Žiaci majú za úlohu dotvoriť príbeh – ako ďalej pokračoval (v krátkych písomných dopovedaniach musia použiť aspoň tri prídavné mená z akrostichu z úlohy č. 2).
b) Učiteľ skupinám zadá aj atmosféru príbehu, resp. jeho zakončenie (smutné, hrôzostrašné, ospalé, hlučné, srdečné, bolestivé ap.)
c) Skutočný koniec príbehu učiteľ neprezradí. Je motiváciou k prečítaniu si celého diela (o tom, ako to celé dopadlo, môžu o týždeň referovať tí žiaci, ktorí si knihu prečítajú.) |
tvorba originálnych
zakončení textov |
|
|
|
|
|
|
|
10.
Akrostich na vlastné meno
a) Zajko bol podľa vlastných slov smelý a múdry. Aký som ja? (Učiteľ začne svojím menom na tabuli, pozitívne vlastnosti mu hovoria žiaci.)
b) Následne píšu žiaci do zošitov akrostich na vlastné meno. Vlastnosti musia byť pozitívne. |
akrostich |
REFLEXIA |
11.
Čarovná škatuľka
a) Žiaci vytvárajú prídavné mená, skutočne charakterizujúce Zajkovu povahu. |
|
|
b) Jednotlivé prídavné mená píšu na papieriky a vkladajú do škatuľky. Žiaci prichádzajú k tabuli, vytiahnu si jeden papierik a pantomímou stvárnia danú vlastnosť. Ostatní žiaci hádajú, o akú vlastnosť ide. |
pantomíma |
|
b) Žiaci si vyberú jedno slovo z akrostichu, ktorý vytvárali na vlastné meno. K danej charakteristike rozpovedia zážitok, ktorý sa im v súvislosti s touto vlastnosťou stal. Svoje zážitky prezentujú triede. |
prezentácia |
|
|
|