Priateľstvo, vernosť, odpustenie

Integrovaný vyučovací projekt
(vznikol ako študentský projekt na štátnu skúšku v r. 2010)

(integrácia jazykovej, slohovej a literárnej zložky)

Autorka: Mgr. Jana Kováčová

 
 Ročník: tretí
 Komunikačná téma: Priateľstvo, vernosť, odpustenie
 Učivo: jazyk – prídavné mená
komunikácia a sloh – ospravedlnenie
čítanie a literárna výchova – charakteristika postáv, dialogizované čítanie
 Ciele:
jazyk – Poznať prídavné mená ako slová označujúce vlastnosti osôb, zvierat a vecí prostredníctvom otázok: Aký? Aká? Aké? Pozorovať významový vzťah protikladnosti.
  komunikácia a sloh – Nacvičiť konverzačný rituál – ospravedlnenie.
  čítanie a literárna výchova – Hodnotiť postavy literárneho diela, určiť ich charakteristické vlastnosti a vzájomný vzťah. Určiť hlavnú myšlienku literárneho diela primerane veku dieťaťa. Precvičiť dialogizované čítanie.
Učebné pomôcky a didaktická technika:
rozmnožené texty pre deti, rozprávka Starý Bodrík a vlk, kartičky s charakteristickými vlastnosťami
 
Metodický postup:
V projekte sa uplatňujú fázy rámca E – U – R (evokácia – uvedomovanie si významu – reflexia), ktoré sú graficky spracované v troch odlišných farebných poliach.
 
E Evokácia
U Uvedomovanie si významu
R Reflexia
 
Fázy projektu Opis aktivít a ich zdôvodnenie Použité metódy
1.
Zhlukovanie

Deti napíšu všetky voľné asociácie, ktoré sa im vybavia pri slove priateľ. Prečo ste napísali práve tieto slová?
zhlukovanie
(aktivizovanie poznatkov a skúseností žiakov)
EVOKÁCIA 2.
Motivačný rozhovor

Je priateľstvo v živote človeka dôležité?
Čo pre vás znamená priateľstvo?
O kom sa hovorí, že je najlepším priateľom človeka?
Máte doma psíka? Ako sa oň staráte? Čo pre vás znamenáČo je v priateľstve najdôležitejšie?
motivačný rozhovor
(vzbudenie záujmu, aktivizovanie vedomostí)
  3.
Motivačné čítanie učiteľom

Kultivovaný estetický prejav učiteľa.Vysvetlenie neznámych slov.
motivačné čítanie
(vzbudenie záujmu, aktivizovanie vedomostí)
 
  4.
Čítanie textu žiakmi

Rozprávku si po častiach prečítame ešte raz.
štafetové čítanie
  5.
Reprodukcia prečítanej rozprávky

Skúste samostatne prerozprávať obsah rozprávky.
O čom bola? Aké postavy v nej vystupovali?
Čo sa vám v rozprávke páčilo, nepáčilo?
podrobná reprodukcia
(pochopenie obsahových súvislostí)
  6.
Rozhovor

Deti, boli ste už niekedy na košiari?
Čo je to košiar?
Ako to vyzerá na košiari?
Na košiari, kde žil Bodrík,
sa cez deň ovce pásli voľne na lúke.
V noci ich Bodrík musel zatvárať do ohrady.
Ale bača nemal len jednu ohradu, ale dve.
Všetky ovce vyzerali úplne rovnako,
ale Bodrík ich vedel rozlíšiť. Viete podľa čoho?
Skúste uhádnuť.
Podľa ich charakteristických vlastností.
Každá ovca mala svoju charakteristickú vlastnosť,
ktorú Bodrík už veľmi dobre poznal.
Vedel, že na ovce s dobrými vlastnosťami nemusí
dávať až taký veľký pozor ako na ovce
so zlými vlastnosťami.
induktívny rozhovor
(vyvodenie pojmu charakteristická vlastnosť, delenie na pozitívne a negatívne vlastnosti)
  7.
Morfologické cvičenie

Predstavte si teraz, že ste sa stali
Bodríkom. Roztrieďte ovce do ohrád
podľa ich dobrých a zlých vlastností.
Ako nazývame slová, ktoré vyjadrujú vlastnosti oviec?
(Deti už poznajú pojem prídavné mená.)
Akými otázkami sa na ne pýtame?
Vyjadrujú tieto slová len vlastnosti zvierat?
morfologické cvičenie
(učebná pomôcka – kartičky s obrázkami oviec a názvom vlastnosti; triedenie podľa významovej protikladnosti)
  8.
Pantomimické znázornenie pocitov

a) Všetky ovce ste už roztriedili, urobili ste všetko,
čo bolo vo vašich silách, a bača vás vyhodí na smetisko.
Ste hladní, smädní, vysilení. Ako sa cítite?
Skúste tento pocit vyjadriť bez slov
iba pohybom tela.b) A teraz si predstavte, že ste sa stali mladým psíkom,
ktorému dal bača jesť, piť a ešte ho aj pohladkal.
Ako sa cítite? Skúste tento pocit vyjadriť bez slov
iba pohybom tela.Kedy ste sa cítili príjemnejšie?
pantomíma
(vyvolanie pocitov, ktoré korešpondujú s prežívaním literárnej postavy)
UVEDOMOVANIE SI VÝZNAMU 9.
Akrostich

Skúste teraz vyjadriť vlastnosti Bodríka slovami.
Na každé písmeno slova Bodrík napíšte výstižné
prídavne meno, ktoré ho charakterizuje.B – bystrý
O – odvážny
D – dobrý
R – rozvážny
I – inteligentný
K – kamarátskyZ týchto šiestich vlastností vytvorte jednu, ktorá bude odrážať správanie Bodríka (napr. VERNÝ, PRIATEĽSKÝ, DOBRÝ). Keby ste stretli Bodríka na ulici, vedeli by ste určiť tieto jeho charakteristické vlastnosti? Sú tieto vlastnosti Bodríka viditeľné navonok? Na základe čoho ste ich vedeli napísať? Charakteristické vlastnosti Bodríka sa prejavili na základe jeho správania a konania v rozprávke.
technika štruktúrovaného písania

(uvedomenie si toho, že charakteristické vlastnosti vyplývajú z konania postavy)

  10.
T- schéma

Čo si myslíte o tvrdení:
„So starým psom len na smetisko.“
Bol bačov čin správny?
Na vyjadrenie názorov použijeme schému:k1
T-schéma (hodnotenie konania literárnej postavy)
  11.
Ústne dialogické textové cvičenie

a) Keď si bača uvedomil svoju chybu,
Bodríka privolal, pohladkal a nachoval.
Ale na čo zabudol?
Čo by ste urobili vy v takejto situácií? (Ospravedlnenie)b) My už vieme, že vhodnými slovami povedanými
v pravej chvíli a na správnom mieste sa dá všetko vyriešiť.
Keď si uvedomíme svoju chybu, musíme sa druhej osobe ospravedlniť.c) Vo dvojici predveďte, ako by mal podľa vás vyzerať
rozhovor baču a Bodríka v takejto situácii.
konverzačný rituál
(ospravedlnenie)
  12.
Dialogizované čítanie

a) Okrem Bodríka a baču, aká postava ešte vystupovala
v rozprávke? (vlk) Aké mala charakteristické vlastnosti?b) Prečítajte vo dvojici rozhovor vlka a Bodríka.
Nezabudnite, že musíte hovoriť tak, ako by sa rozprával
Bodrík s vlkom. Aký má hlas Bodrík? (odvážny, silný, dunivý…)
Aký je hlas vlka? (zákerný, chrapľavý…)B: „Čože ty tu chceš?“
V: „Nuž, čo chcem! Ovcu chcem!“
B: „Choď, oplan! Ja ti ovcu nedám!“
V: „No len mi ju daj! Kus tebe, kus mne.
Pekne do spolku. Jednako ťa gazda nechová.“
B: „S vlkom spolky – čert berie ovce i volky!“
V: „Keď mi nedáš ovcu, tak sa chystaj na potýčku!
Či vieš, čo je to?“
B: „A veď, keď tak chceš, hotuj sa aj ty!
Len čo si odbavím postriežku okolo košiara,
hneď za rána sa ti postavím v hore pod dubom.
Tam sa budeme potýkať, rozumieš?“
dialogizované čítanie
(na základe empatie stvárniť hlas literárnej postavy)
  c) Ktorá z dvojíc prečítala rozhovor vlka a Bodríka najlepšie? Kto podľa vás najviac vystihol postavu vlka, Bodríka? hodnotenie žiakmi
  13.
Rozhovor

V úvode vyučovacej hodiny sme hovorili o priateľstve. Akých priateľov mal Bodrík? Aké mali vlastnosti? Akých priateľov mal vlk? Aké mali vlastnosti? Keby ste si mali vybrať, chceli by ste za priateľov medveďa a líšku alebo sviňu a kocúra? Prečo?
rozhovor
(charakteristika vedľajších postáv)
  14.
Priateľstvo

Deti, k čomu by ste prirovnali priateľstvo? Učiteľ dá deťom priestor na vyjadrenie vlastných názorov. Učiteľ vyzve deti, aby vytvorili tesný kruh a chytili sa skrížmo vzadu za ruky. Deti, dôverujete si navzájom? Pevne sa chyťte. Preneste váhu tela dozadu, oprite sa o ruky svojich spolužiakov. Vediem deti k tomu, aby sa pevne držali, aby sa kruh nerozpojil. Skúste na základe kruhu povedať, čo je najdôležitejšie v priateľstve.
rozhovor
pohybová hra
  15.
Cinquain 
(päťveršík)
Výstižne opíšte Bodríka na základe pocitu, ktorý vo vás jeho postava vyvolala pomocou päťveršíka.
Napr.:
k1
cinquain
(zhrnúť charakteristické vlastnosti hlavného hrdinu)
  16.
Čo by sa stalo, keby…?

Deti spontánne odpovedajú na otázky:
Čo by sa stalo, keby Bodrík ostal na smetisku?
Čo by sa stalo, keby mal Bodrík iné charakteristické vlastnosti?
Čo by sa stalo, keby Bodrík bačovi neodpustil?
Čo by sa stalo, keby si bača Bodríka naozaj vážil?
Čo by sa stalo, keby mal bača iné charakteristické vlastnosti?
Čo by sa stalo, keby si Bodrík neprizval na súboj priateľov?
Čo by sa stalo, keby vlk neukradol ovcu?
riadený rozhovor
  17.
Deformácia žánru
Z predchádzajúcej aktivity si vyberieme predposlednú možnosť (Čo by sa stalo, keby si Bodrík neprizval na súboj priateľov?). Skúste vo dvojiciach podľa nej vytvoriť čo najviac originálny záver príbehu.
kompozično-štylizačné textové cvičenie
   
Pozn.: Dominantnou zložkou projektu je čítanie a literárna výchova. Hlavným cieľom projektu je vcítenie sa do konania a prežívania literárnych postáv a charakterizovanie ich vlastností. Vo fáze evokácie zároveň dochádza k medzipredmetovej integrácii s environmentálnou výchovou (Starostlivosť o zvieratá). Vo fáze uvedomovania si významu žiaci odhaľujú podstatné a charakteristické znaky literárnych postáv a navzájom odlišujú ich kladné a záporné vlastnosti. V literárnych cvičeniach zároveň dochádza k medzizložkovej integrácii s jazykovým učivom (prídavné mená) a slohovým učivom (ospravedlnenie). Deti chápu, že na základe prídavných mien dokážu vyjadriť charakteristické vlastnosti literárnej postavy. Zároveň text obsahuje výchovný motív – starostlivosť o zvieratá a ospravedlnenie. Deti hodnotia konanie literárnych postáv a vyjadrujú svoj vlastný názor, rozvíjajú kritické myslenie.
Príloha
RÁZUSOVÁ-MARTÁKOVÁ, M.: Starý Bodrík a vlk. In: ĎURÍČKOVÁ, M.: Zlatá brána. Bratislava: Mladé letá, 1997, s. 17 – 21. ISBN 80-06-00777-2.
c1
c1
c1
c1
c1