|
Ročník: štvrtý |
Komunikačná téma: Naša národná minulosť |
Učivo: |
Literatúra – povesť (vyvodenie pojmu), prirovnanie, postavy (upevnenie pojmov). |
|
Jazyk – frazeológia, vlastné podstatné mená. |
Ciele:
|
Literatúra – Pochopiť základné rozlišovacie znaky povesti ako literárneho žánru. Vedieť nájsť v texte prirovnanie a rozlíšiť ho od frazeologickej jednotky. |
|
Jazyk – Identifikovať frazeologické jednotky v texte a chápať ich obrazný význam, upevniť si rozlišovanie všeobecných a vlastných podstatných mien. |
|
Učebné pomôcky a didaktická technika:
Dataprojektor; krstné mená detí na lavici; plášť pre Pribinu; koruna pre Pribinu; CD prehrávač; hudba; Čítanka pre 4. ročník ZŠ (Slniečko). |
|
|
Metodický postup: |
|
V projekte sa uplatňujú fázy rámca E – U – R (evokácia – uvedomovanie si významu – reflexia), ktoré sú graficky spracované v troch odlišných farebných poliach. |
|
E |
|
|
Evokácia |
U |
|
|
Uvedomovanie si významu |
R |
|
|
Reflexia |
|
|
Fázy projektu |
Opis aktivít a ich zdôvodnenie |
Použité metódy |
|
|
|
|
|
|
1.
a) Minule som sa prechádzal po Hlavnej ulici v Prešove a len tak zo záujmu som počítal rôzne kostoly – viete, koľko som ich na Hlavnej ulici a v jej okolí napočítal? (Kostol sv. Mikuláša, františkánsky, gréckokatolícky, židovský – synagóga, pravoslávny, evanjelický). |
Motivačný rozhovor |
|
b) Prečo máme v Prešove tak veľa kostolov? Kto do nich chodieva a prečo vlastne? Je to nasilu alebo dobrovoľne? |
|
|
c) Čo by sa stalo, keby v Prešove zo dňa na deň zmizli všetky kostoly? |
Burza nápadov |
|
d) Zadívajte sa na jeden obrázok kostola (príloha A). Opíšte ho a porovnajte s dnešnými prešovskými kostolmi.
Prečo je podľa vás taký maličký? S čím to môže súvisieť? |
Pozorovanie obrázka |
EVOKÁCIA |
|
|
|
2.
a) My sa dnes budeme venovať príbehu, v ktorom sa bude tiež rozprávať o jednom neveľkom kostole. |
|
|
b) Názov príbehu vám nepoviem – ale dám vám niekoľko indícií a každý napíše ten svoj (príloha B). Neskôr sa dozviete aj ten skutočný. |
Motivačné rozprávanie |
|
Kde sa podľa indícií príbeh bude odohrávať? (Využitie mapy Slovenska – príloha C) |
|
|
c) Čítanie príbehu od Štefana Moravčíka: Povesť o nitrianskom kostolíku (názov ešte nepoznajú) |
Hlasné čítanie textu |
|
(Vysvetliť neznáme slová: žreci, knahyňa, palisády, vedomci, vedomkyne.) |
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
Otázky na porozumenie textu |
|
|
a) Páčil sa vám príbeh? Prečo áno/nie? Kedy sa príbeh odohráva (dá sa presne určiť)? Kto boli Slovieni? Čím bol Pribina a koho uctieval? |
Identifikácia
|
|
Ktoré postavy boli podľa vás hlavné a ktoré vedľajšie? |
|
|
Kto bol Perún? Nájdite v texte odsek, v ktorom je jasne viditeľný veľký hnev boha Perúna. |
|
|
Čo bolo príčinou vojenskej prehry Pribinu? V akom vzťahu bola knahyňa a Pribina? Čo ich spájalo a čo rozdeľovalo? |
Dedukcia
|
|
Ako inak mohol Pribina zareagovať na manželkinu žiadosť? Ako by knieža mohol splniť manželkinu prosbu a zároveň si nepohnevať Perúna? |
|
|
Čo v príbehu vám pripadá najmenej pravdepodobné a prečo? Čomu v príbehu veríte najviac? |
Interpretácia
|
UVEDOMOVANIE SI VÝZNAMU |
b) Akými inými prostriedkami ešte mohla knahyňa vo svojej dobe presvedčiť svojho muža, aby jej splnil želanie? |
Analýza
|
|
Preneste sa do súčasnosti – predstavte si, že Pribina so ženou žijú v dnešnom svete. Akým súčasným spôsobom by si vedela vymôcť od muža splnenie želania? |
Aktualizácia
|
|
c) V texte sa nachádzajú aj nasledujúce slová: Slovieni, palisády, Nitrava, žreci, Pribina, Perún, vedomci, Mojmír, Koceľ, vedomkyne, Adalrám.
Uvedené slová sa niečím líšia. Rozdeľte ich na dve skupiny a obe charakterizujte. |
Triedenie a argumentácia
|
|
d) Vyberte si ktorékoľvek slovo s veľkým začiatočným písmenom a napíšte, ako podľa vás slovo vzniklo – vytvorte etymológiu mena.
A teraz sa pokúste napísať etymológiu svojho mena alebo priezviska. |
Aktualizácia
|
|
4.
a) Kostolík a hudba
Dobre sa zadívajte na obrázok kostolíka… (príloha D) Viete, prečo je takýto temný? (Rôzne odpovede žiakov.)
Je temný, lebo nikto nevie, kde presne stál… |
Burza nápadov |
|
b) Predstavte si, že sa v ňom práve modlí knahyňa – bavorská princezná.
Pustím vám tri úryvky skladieb a vy poviete, ktorá z nich sa najviac hodí k tajomnému kostolíku… |
Hudobná interpretácia |
|
c) Hlasovanie za najlepšiu hudbu – vybratá skladba bude znieť pri nasledujúcej aktivite. |
|
|
5.
a) Pribinov erb
ČO UŽ VIETE O PRIBINOVI:
- bol kniežaťom,
- miloval svoju ženu – bavorskú princeznú,
- vedel bojovať,
- bol pánom Nitravy,
- uctieval Perúna.
Na základe týchto vedomostí nakreslite vo dvojiciach Pribinov erb. |
Výtvarná interpretácia |
|
|
|
|
Práca vo dvojiciach. Bude nasledovať heraldická prezentácia erbu a zdôvodnenie výberu symbolov. |
Prezentácia a argumentácia |
|
6.
a) Pribina žiada princeznú o ruku…
Už ste niekedy niekomu radili? Ako ste sa pri tom cítili? Čo to znamená byť niekomu radcom?
Predstavte si, že ste teraz Pribinovými najlepšími radcami. Práve Vy ste mu napísali žiadosť o ruku princeznej, ktorú sa potom Pribina naučil naspamäť. |
Riadený rozhovor |
|
b) Vytvorte štyri skupiny (učiteľ zorganizuje) a napíšte žiadosť o ruku – ako vyzerala? (použite jazyk vtedajšej doby) |
Tvorba textu |
|
c) Prezentácia jednotlivých žiadostí o ruku ako dramatizovaných výstupov. |
Improvizovaná dramatická hra |
|
7.
a) Ako to v príbehu vyzeralo?
Kreslí sa na malý výkres – rozdelený na dve časti.
1. časť: Nakreslite Pribinu aj s oblečením – čo v tom čase asi nosili kniežatá?
2. časť: Nájdite v texte dve prirovnania a dve frazémy (obrazné pomenovania) a všetky štyri vypíšte.
Písomne vysvetlite obrazný význam oboch frazém a nakreslite aj ich doslovný význam. |
Výtvarná interpretácia
Identifikácia |
|
b) Odhalí sa názov príbehu – Povesť o nitrianskom kostolíku
Vyvodenie znakov povesti (všetko, čo žiaci robili, zároveň odhaľovalo POVESŤ (konkrétna postava – Pribina (oblečenie), miesto – Nitra = Nitrava, čas – Veľká Morava (Google), udalosť – postavenie kostolíka, erb – minulosť, mená – etymológia starých mien ap. |
Zovšeobecnenie |
|
|
|
|
|
|
|
8.
a) Splnené želanie
Knahyňa mala veľký sen a knieža jej nakoniec želanie vyplnil. Prečítame si úryvok, v ktorom sa prejavila šikovnosť manželky pri „presviedčaní“ kniežaťa. |
Identifikácia |
|
b) Čo je vaším najväčším snom či želaním?
Napíšte ho na papierik, zložte ho a vložte do klobúka (bez uvedenia mena). |
Konkretizácia a prezentácia |
|
c) Prezentácia želaní. |
|
REFLEXIA |
d) Krásne je byť obdarovaný, ale ešte krajšie obdarovať. Ak by ste mohli splniť niekomu sen, bol by to určite …………….., ktorý/á si veľmi praje …………………………… (príloha E). |
Konkretizácia a hodnotenie |
|
|
|
|
9.
a) Krásna slovenská NITRA!
Už na začiatku sme si ukázali, kde leží Nitra. Nitre je venovaná aj táto povesť. Povesť hovorí o starej Nitre, tzv. Nitrave, my ale dnešnú pieseň venujeme dnešnej Nitre, a preto si ju zaspievame v súčasnom rytme (rapový rytmus) (príloha F). |
Aktualizácia(vo forme hudobného spracovania) |
|
|
|
|
|
Pozn.: Medzizložkovo je integrovaný jazyk (frazeologické jednotky, vlastné podstatné mená), medzipredmetovo sú integrované vlastiveda; hudobná výchova; výtvarná výchova. (Medzipredmetovo je možné využiť aj pracovnú výchovu pri tvorbe rekvizít na dramatizáciu.) |
|
|
Príloha A |
|
zdroj: internet |
Príloha B |
|
zdroj: internet |
Príloha C |
|
zdroj: internet |
Príloha D |
|
zdroj: internet |
Príloha E |
|
|
|
Príloha F |
|
Zdroj textu Nitra, milá Nitra: Čítanka Slniečka pre štvrtý ročník základných škôl a pre všetky deti. Bratislava: LIC, 2008, s. 25. ISBN 978-80-89222-62-9. |
|
Povesť o nitrianskom kostolíku
(Štefan Moravčík)Čítanka Slniečka pre štvrtý ročník základných škôl a pre všetky deti. Bratislava: LIC, 2008, s. 22 – 25. ISBN 978-80-89222-62-9.
|
Na mohutnom hradisku v Nitrave, dnešnej Nitre, sídlilo kedysi mocné knieža Pribina. Ako všetci jeho poddaní, aj on uctieval boha svojich predkov – Perúna. Perún, nazývaný aj Parom, bol hromovládca, pán neba i zeme, pôvodca všetkého dobrého i zlého. Starí Slovieni mu obetovali tie najtučnejšie voly a barany. |
V Pribinovom kniežatstve šlo všetko ako po masle. Napriek tomu bol knieža nespokojný. Čelo mal rozryté vráskami. Jedného dňa zašiel do hája zasväteného Perúnovi, kľakol si pred ním a zaprosil: |
„Ó, hromovládny, daj mi silu a moc! Príď mi na pomoc. Moja krásna žena, knahyňa z rodu Bavorov, mi pred očami chradne. Vädne ako kvet v púšti. Z kútov môjho hradu sa ozývajú jej vzdychy, až mi naskakuje husia koža. Vedomci a vedomkyne z celej krajiny si na mojom hrade podávajú kľučky, ale pomôcť jej nemôžu. Líčka mojej milej panej blednú, oči zhasínajú. Nepomáhajú bylinné odvary, lahodné víno z perál ani prášok z jednoroha.“ |
|
Spoza stĺpa pohanskej svätyne sa prizerala Pribinova žena, prekrásna bavorská princezná. Potajomky sa všuchla do posvätného hája, kde trónil Perún, a nechcela veriť vlastným očiam. Hrdé knieža kľačalo v prachu pred dreveným panákom. Bol to zvláštny boh, hotové poleno. Čušal ako peň. |
Múdra kňažná sa chytila rozumu a spoza stĺpa, chráneného hustým brečtanom, zmeneným hlasom riekla: |
„Mocné knieža, márne zháňaš svojej smutnej panej čarodejnice a bosorákov, mastičkárov z celého sveta. Ona potrebuje liek na dušu a ten pripraviť nie je v mojej paromskej moci. Zato však ona o ňom vie. Len sa jej opýtaj, po čom najviac túži.“ |
Pribina ľúbil svoju ľúbeznú ženu. Aj tú modrú oblohu by dal strhnúť z neba, keby si žiadala kráčať po nej. Nuž hneď zašiel za ženou a spýtal sa jej, po čom najviac túži. |
„Opustila som svoju rodinu i vlasť a rozhodla som sa žiť s tebou v tomto divokrásnom kraji. Hrmot zbraní však uráža môj sluch. Krik vojakov a pohoničov reže moju dušu. Potrebujem pokoj, aby som mohla rozjímať. Postav mi, muž môj, kostolík a duša moja pookreje, srdce sa rozhorí. Chcem byť obkolesená nebeským jasom a krásou.“ |
Čelo nitrianskeho kniežaťa sa zachmúrilo. Vyhovieť tejto prosbe bolo veľmi ťažké. Žreci sa búrili a starý Perún, boh jeho predkov, siahol po bleskoch: |
„Ak ma potupíš, tisíc hrmených, zahluším ťa ako barana!“ |
Láska však hory prenáša, a tak onedlho stál v Nitrave kostolík nebývalej krásy. Pribina povolal z cudziny arcibiskupa Adalráma, aby ho vysvätil. Nuž konala sa veľkolepá slávnosť. Zlaté rúcha žiarili na slnku a pohanský ľud obdivoval nádheru kresťanských obradov. |
Starý boh Perún nevládal prehltnúť toľké poníženie. I zalialo sa nebo jedným plameňom a hromový hlas dunel z výšav: |
„Zle obídeš, knieža Pribina, sto striel tvoju dušu páralo! Zle skončíš ty a tvoj rod!“ |
A veru od tých čias sa na smelého vládcu valilo jedno nešťastie za druhým. Perún metal blesky, ale kostolík bol z kameňa. Ešte väčšie nebezpečenstvo však hrozilo od ľudí. Mojmír, knieža moravských Slovienov, tiahol na Nitravu… |
Márne žreci obetovali Perúnovi, urazený boh ich obete neprijal. Mojmír Nitravu obkľúčil. Obrancov bolo málo a Morena, bohyňa smrti, kosila. Nastal krutý boj proti presile. Palisády horeli od zápalných šípov ako fakle. |
Nitrava neodolala mocnému náporu moravského vojska. Padla a Pribina so svojou ľúbeznou ženou i so synom Koceľom musel odísť za hranice vlastnej krajiny. Tak moravské knieža Mojmír položilo základy budúcej Veľkej Moravy. |
Nepretieklo však veľa vody dolu Dunajom a prvý kresťanský kostolík v Nitre už nebol osamotený. Po Mojmírovi nastúpil na trón Rastislav, ktorý povolal solúnskych bratov Cyrila a Metoda. Tí priniesli do našich krajov písmo a upevnili kresťanské učenie. Ich sväté slovo pôsobilo na našich predkov ako životodarný dážď, nuž kostolíky vyrastali ako huby po daždi. Ale ten nitriansky, Pribinov, ten bol zo všetkých prvý. |