Naša národná minulosť

Integrovaný vyučovací projekt

(integrácia literárnej a jazykovej zložky)

Autor: Mgr. Radoslav Rusňák, PhD.

 
 Ročník: štvrtý
 Komunikačná téma: Naša národná minulosť
 Učivo: Literatúra – povesť (vyvodenie pojmu), prirovnanie, postavy (upevnenie pojmov).
Jazyk – frazeológia, vlastné podstatné mená.
 Ciele:

 

Literatúra – Pochopiť základné rozlišovacie znaky povesti ako literárneho žánru. Vedieť nájsť v texte prirovnanie a rozlíšiť ho od frazeologickej jednotky.
  Jazyk – Identifikovať frazeologické jednotky v texte a chápať ich obrazný význam, upevniť si rozlišovanie všeobecných a vlastných podstatných mien.
Učebné pomôcky a didaktická technika:
Dataprojektor; krstné mená detí na lavici; plášť pre Pribinu; koruna pre Pribinu; CD prehrávač; hudba; Čítanka pre 4. ročník ZŠ (Slniečko).
 
Metodický postup:
V projekte sa uplatňujú fázy rámca E – U – R (evokácia – uvedomovanie si významu – reflexia), ktoré sú graficky spracované v troch odlišných farebných poliach.
 
E Evokácia
U Uvedomovanie si významu
R Reflexia
 
Fázy projektu Opis aktivít a ich zdôvodnenie Použité metódy
1.
a)
 Minule som sa prechádzal po Hlavnej ulici v Prešove a len tak zo záujmu som počítal rôzne kostoly – viete, koľko som ich na Hlavnej ulici a v jej okolí napočítal? (Kostol sv. Mikuláša, františkánsky, gréckokatolícky, židovský – synagóga, pravoslávny, evanjelický).
Motivačný rozhovor
b) Prečo máme v Prešove tak veľa kostolov? Kto do nich chodieva a prečo vlastne? Je to nasilu alebo dobrovoľne?
c) Čo by sa stalo, keby v Prešove zo dňa na deň zmizli všetky kostoly? Burza nápadov
d) Zadívajte sa na jeden obrázok kostola (príloha A). Opíšte ho a porovnajte s dnešnými prešovskými kostolmi.
Prečo je podľa vás taký maličký? S čím to môže súvisieť?
Pozorovanie obrázka
EVOKÁCIA
2.
a)
 My sa dnes budeme venovať príbehu, v ktorom sa bude tiež rozprávať o jednom neveľkom kostole.
b) Názov príbehu vám nepoviem – ale dám vám niekoľko indícií a každý napíše ten svoj (príloha B). Neskôr sa dozviete aj ten skutočný. Motivačné rozprávanie
Kde sa podľa indícií príbeh bude odohrávať? (Využitie mapy Slovenska – príloha C)
c) Čítanie príbehu od Štefana Moravčíka: Povesť o nitrianskom kostolíku (názov ešte nepoznajú) Hlasné čítanie textu
(Vysvetliť neznáme slová: žreci, knahyňa, palisády, vedomci, vedomkyne.)
3.
Otázky na porozumenie textu
a) Páčil sa vám príbeh? Prečo áno/nie? Kedy sa príbeh odohráva (dá sa presne určiť)? Kto boli Slovieni? Čím bol Pribina a koho uctieval? Identifikácia

 

Ktoré postavy boli podľa vás hlavné a ktoré vedľajšie?
Kto bol Perún? Nájdite v texte odsek, v ktorom je jasne viditeľný veľký hnev boha Perúna.
Čo bolo príčinou vojenskej prehry Pribinu? V akom vzťahu bola knahyňa a Pribina? Čo ich spájalo a čo rozdeľovalo? Dedukcia

 

Ako inak mohol Pribina zareagovať na manželkinu žiadosť? Ako by knieža mohol splniť manželkinu prosbu a zároveň si nepohnevať Perúna?
Čo v príbehu vám pripadá najmenej pravdepodobné a prečo? Čomu v príbehu veríte najviac? Interpretácia

 

UVEDOMOVANIE SI VÝZNAMU b) Akými inými prostriedkami ešte mohla knahyňa vo svojej dobe presvedčiť svojho muža, aby jej splnil želanie? Analýza

 

Preneste sa do súčasnosti – predstavte si, že Pribina so ženou žijú v dnešnom svete. Akým súčasným spôsobom by si vedela vymôcť od muža splnenie želania? Aktualizácia

 

c) V texte sa nachádzajú aj nasledujúce slová: Slovieni, palisády, Nitrava, žreci, Pribina, Perún, vedomci, Mojmír, Koceľ, vedomkyne, Adalrám.
Uvedené slová sa niečím líšia. Rozdeľte ich na dve skupiny a obe charakterizujte.
Triedenie a argumentácia

 

d) Vyberte si ktorékoľvek slovo s veľkým začiatočným písmenom a napíšte, ako podľa vás slovo vzniklo – vytvorte etymológiu mena.
A teraz sa pokúste napísať etymológiu svojho mena alebo priezviska.
Aktualizácia

 

4.
a) Kostolík a hudba
Dobre sa zadívajte na obrázok kostolíka… (príloha D) Viete, prečo je takýto temný? (Rôzne odpovede žiakov.)
Je temný, lebo nikto nevie, kde presne stál…
Burza nápadov
b) Predstavte si, že sa v ňom práve modlí knahyňa – bavorská princezná.
Pustím vám tri úryvky skladieb a vy poviete, ktorá z nich sa najviac hodí k tajomnému kostolíku…
Hudobná interpretácia
c) Hlasovanie za najlepšiu hudbu – vybratá skladba bude znieť pri nasledujúcej aktivite.
5.
a) Pribinov erb
ČO UŽ VIETE O PRIBINOVI:

  • bol kniežaťom,
  • miloval svoju ženu – bavorskú princeznú,
  • vedel bojovať,
  • bol pánom Nitravy,
  • uctieval Perúna.

Na základe týchto vedomostí nakreslite vo dvojiciach Pribinov erb.

Výtvarná interpretácia
#
Práca vo dvojiciach. Bude nasledovať heraldická prezentácia erbu a zdôvodnenie výberu symbolov. Prezentácia a argumentácia
6.
a) Pribina žiada princeznú o ruku…

Už ste niekedy niekomu radili? Ako ste sa pri tom cítili? Čo to znamená byť niekomu radcom?
Predstavte si, že ste teraz Pribinovými najlepšími radcami. Práve Vy ste mu napísali žiadosť o ruku princeznej, ktorú sa potom Pribina naučil naspamäť.
Riadený rozhovor
b) Vytvorte štyri skupiny (učiteľ zorganizuje) a napíšte žiadosť o ruku – ako vyzerala? (použite jazyk vtedajšej doby) Tvorba textu
c) Prezentácia jednotlivých žiadostí o ruku ako dramatizovaných výstupov. Improvizovaná dramatická hra
7.
a) Ako to v príbehu vyzeralo?

Kreslí sa na malý výkres – rozdelený na dve časti.
1. časť: Nakreslite Pribinu aj s oblečením – čo v tom čase asi nosili kniežatá?
2. časť: Nájdite v texte dve prirovnania a dve frazémy (obrazné pomenovania) a všetky štyri vypíšte.
Písomne vysvetlite obrazný význam oboch frazém a nakreslite aj ich doslovný význam.
Výtvarná interpretácia

Identifikácia

b) Odhalí sa názov príbehu – Povesť o nitrianskom kostolíku
Vyvodenie znakov povesti (všetko, čo žiaci robili, zároveň odhaľovalo POVESŤ (konkrétna postava – Pribina (oblečenie), miesto – Nitra = Nitrava, čas – Veľká Morava (Google), udalosť – postavenie kostolíka, erb – minulosť, mená – etymológia starých mien ap.
Zovšeobecnenie
8.
a) Splnené želanie

Knahyňa mala veľký sen a knieža jej nakoniec želanie vyplnil. Prečítame si úryvok, v ktorom sa prejavila šikovnosť manželky pri „presviedčaní“ kniežaťa.
Identifikácia
b) Čo je vaším najväčším snom či želaním?
Napíšte ho na papierik, zložte ho a vložte do klobúka (bez uvedenia mena).
Konkretizácia a prezentácia
c) Prezentácia želaní.
REFLEXIA d) Krásne je byť obdarovaný, ale ešte krajšie obdarovať. Ak by ste mohli splniť niekomu sen, bol by to určite …………….., ktorý/á si veľmi praje …………………………… (príloha E). Konkretizácia a hodnotenie
9.
a) Krásna slovenská NITRA!

Už na začiatku sme si ukázali, kde leží Nitra. Nitre je venovaná aj táto povesť. Povesť hovorí o starej Nitre, tzv. Nitrave, my ale dnešnú pieseň venujeme dnešnej Nitre, a preto si ju zaspievame v súčasnom rytme (rapový rytmus) (príloha F).
Aktualizácia(vo forme hudobného spracovania)
Pozn.: Medzizložkovo je integrovaný jazyk (frazeologické jednotky, vlastné podstatné mená), medzipredmetovo sú integrované vlastiveda; hudobná výchova; výtvarná výchova. (Medzipredmetovo je možné využiť aj pracovnú výchovu pri tvorbe rekvizít na dramatizáciu.)
Príloha A
#
zdroj: internet
Príloha B
#
zdroj: internet
Príloha C
#
zdroj: internet
Príloha D
#
zdroj: internet
Príloha E
#
Príloha F
#
Zdroj textu Nitra, milá Nitra: Čítanka Slniečka pre štvrtý ročník základných škôl a pre všetky deti. Bratislava: LIC, 2008, s. 25. ISBN 978-80-89222-62-9.
Povesť o nitrianskom kostolíku
(Štefan Moravčík)
Čítanka Slniečka pre štvrtý ročník základných škôl a pre všetky deti. Bratislava: LIC, 2008, s. 22 – 25. ISBN 978-80-89222-62-9.

 

     Na mohutnom hradisku v Nitrave, dnešnej Nitre, sídlilo kedysi mocné knieža Pribina. Ako všetci jeho poddaní, aj on uctieval boha svojich predkov – Perúna. Perún, nazývaný aj Parom, bol hromovládca, pán neba i zeme, pôvodca všetkého dobrého i zlého. Starí Slovieni mu obetovali tie najtučnejšie voly a barany.
     V Pribinovom kniežatstve šlo všetko ako po masle. Napriek tomu bol knieža nespokojný. Čelo mal rozryté vráskami. Jedného dňa zašiel do hája zasväteného Perúnovi, kľakol si pred ním a zaprosil:
     „Ó, hromovládny, daj mi silu a moc! Príď mi na pomoc. Moja krásna žena, knahyňa z rodu Bavorov, mi pred očami chradne. Vädne ako kvet v púšti. Z kútov môjho hradu sa ozývajú jej vzdychy, až mi naskakuje husia koža. Vedomci a vedomkyne z celej krajiny si na mojom hrade podávajú kľučky, ale pomôcť jej nemôžu. Líčka mojej milej panej blednú, oči zhasínajú. Nepomáhajú bylinné odvary, lahodné víno z perál ani prášok z jednoroha.“
#
     Spoza stĺpa pohanskej svätyne sa prizerala Pribinova žena, prekrásna bavorská princezná. Potajomky sa všuchla do posvätného hája, kde trónil Perún, a nechcela veriť vlastným očiam. Hrdé knieža kľačalo v prachu pred dreveným panákom. Bol to zvláštny boh, hotové poleno. Čušal ako peň.
     Múdra kňažná sa chytila rozumu a spoza stĺpa, chráneného hustým brečtanom, zmeneným hlasom riekla:
     „Mocné knieža, márne zháňaš svojej smutnej panej čarodejnice a bosorákov, mastičkárov z celého sveta. Ona potrebuje liek na dušu a ten pripraviť nie je v mojej paromskej moci. Zato však ona o ňom vie. Len sa jej opýtaj, po čom najviac túži.“
     Pribina ľúbil svoju ľúbeznú ženu. Aj tú modrú oblohu by dal strhnúť z neba, keby si žiadala kráčať po nej. Nuž hneď zašiel za ženou a spýtal sa jej, po čom najviac túži.
     „Opustila som svoju rodinu i vlasť a rozhodla som sa žiť s tebou v tomto divokrásnom kraji. Hrmot zbraní však uráža môj sluch. Krik vojakov a pohoničov reže moju dušu. Potrebujem pokoj, aby som mohla rozjímať. Postav mi, muž môj, kostolík a duša moja pookreje, srdce sa rozhorí. Chcem byť obkolesená nebeským jasom a krásou.“
     Čelo nitrianskeho kniežaťa sa zachmúrilo. Vyhovieť tejto prosbe bolo veľmi ťažké. Žreci sa búrili a starý Perún, boh jeho predkov, siahol po bleskoch:
     „Ak ma potupíš, tisíc hrmených, zahluším ťa ako barana!“
     Láska však hory prenáša, a tak onedlho stál v Nitrave kostolík nebývalej krásy. Pribina povolal z cudziny arcibiskupa Adalráma, aby ho vysvätil. Nuž konala sa veľkolepá slávnosť. Zlaté rúcha žiarili na slnku a pohanský ľud obdivoval nádheru kresťanských obradov.
     Starý boh Perún nevládal prehltnúť toľké poníženie. I zalialo sa nebo jedným plameňom a hromový hlas dunel z výšav:
     „Zle obídeš, knieža Pribina, sto striel tvoju dušu páralo! Zle skončíš ty a tvoj rod!“
     A veru od tých čias sa na smelého vládcu valilo jedno nešťastie za druhým. Perún metal blesky, ale kostolík bol z kameňa. Ešte väčšie nebezpečenstvo však hrozilo od ľudí. Mojmír, knieža moravských Slovienov, tiahol na Nitravu…
     Márne žreci obetovali Perúnovi, urazený boh ich obete neprijal. Mojmír Nitravu obkľúčil. Obrancov bolo málo a Morena, bohyňa smrti, kosila. Nastal krutý boj proti presile. Palisády horeli od zápalných šípov ako fakle.
     Nitrava neodolala mocnému náporu moravského vojska. Padla a Pribina so svojou ľúbeznou ženou i so synom Koceľom musel odísť za hranice vlastnej krajiny. Tak moravské knieža Mojmír položilo základy budúcej Veľkej Moravy.
     Nepretieklo však veľa vody dolu Dunajom a prvý kresťanský kostolík v Nitre už nebol osamotený. Po Mojmírovi nastúpil na trón Rastislav, ktorý povolal solúnskych bratov Cyrila a Metoda. Tí priniesli do našich krajov písmo a upevnili kresťanské učenie. Ich sväté slovo pôsobilo na našich predkov ako životodarný dážď, nuž kostolíky vyrastali ako huby po daždi. Ale ten nitriansky, Pribinov, ten bol zo všetkých prvý.