Ako prechádzať cez cestu bezpečne?

Integrovaný vyučovací projekt

(integrácia jazykovej a slohovej zložky)

Autor: Mgr. Dana Cibáková

 
 Ročník: tretí
 Komunikačná téma: Ako prechádzať cez cestu bezpečne?
 Učivo: jazyk – jednoduchá veta, vety podľa komunikačného zámeru.
komunikácia a sloh – vyhľadávanie informácií v nelineárnom texte a ich spracúvanie pri tvorbe dynamického opisu.
 Ciele:

 

jazyk – Vyhľadať informácie z nelineárneho textu podľa komunikačného zámeru. Porozumieť neverbálnym znakom.
  komunikácia a sloh – Porozumieť nelineárnemu textu. Tvoriť dynamický opis s dodržiavaním dejovej postupnosti. Rozvíjať funkčnú gramotnosť prostredníctvom práce so slovníkmi.
Učebné pomôcky a didaktická technika:
nelineárny text, Krátky slovník slovenského jazyka, informačno-komunikačné technológie: obrázky dopravných značiek
 
Metodický postup:
V projekte sa uplatňujú fázy rámca E – U – R (evokácia – uvedomovanie si významu – reflexia), ktoré sú graficky spracované v troch odlišných farebných poliach.
 
E Evokácia
U Uvedomovanie si významu
R Reflexia
 
Fázy projektu Opis aktivít a ich zdôvodnenie Použité metódy
1.
a)
 Ako ráno chodievate do školy?

Motivačný rozhovor
b) Kto z vás chodieva do školy peši?
c) Prechádzate cez križovatky?
d) Ako prechádzate cez cestu, keď sa potrebujete dostať na druhú stranu?
EVOKÁCIA
2.
a)
 Pozorne si prezrite nasledujúci obrázok (príloha A).
pozorovanie obrázka (ilustračné využitie IKT)
3.
Otázky na porozumenie textu
a) Opíšte, čo vidíte na obrázku. identifikácia
b) Vysvetlite význam slovného spojenia dopravná „značka“? Význam slova „značka“ si overíme v Krátkom slovníku slovenského jazyka. porozumenie
c) Je dôležité, aby na cestách boli dopravné značky? dedukcia a integrácia
d) Ktoré dopravné značky sa nachádzajú na obrázku ? identifikácia a integrácia
e) Čo tieto dopravné značky vyjadrujú? interpretácia
f) Ukážte na obrázku, ktoré značky niečo zakazujú, prikazujú, informujú. porovnávanie, rozlišovanie
UVEDOMOVANIE SI VÝZNAMU g) Predstav si, že si dopravnou značkou, ktorá má chodcovi niečo prikázať. Pokús sa sformulovať príkaz. integrácia
4.
Jazykové cvičenia
a) Prečítajte si vety na tabuli a povedzte, čím sa odlišujú.

Daj prednosť v jazde!
Hlavná cesta.
Kde sa tu nachádza najbližší
priechod pre chodcov?
Stop!

kognitívne syntaktické cvičenie (porovnávanie)
b) Pokúste sa v skupinách roztriediť nasledujúce kartičky so značkami do troch skupín podľa toho, či nám niečo prikazujú, oznamujú alebo zakazujú. Ku každej značke napíšte, čo vyjadruje. Svoje tvrdenia si porovnajte s ostatnými skupinami (príloha B). kognitívne syntaktické cvičenie (porovnávanie a triedenie)
5.
a)
 Vyberte si jednu dopravnú značku, nakreslite ju a pod obrázok napíšte jej význam.
aplikačné cvičenie
b) Môžu byť cesty, križovatky bez dopravných značiek? (príloha C) T-schéma
6.
a)
 V skupinách výstižne opíšte to, čo charakterizuje značky, pomocou päťveršíka (cinquainu).
Cinquain
1. riadok: jednoslovné pomenovanie témy (podstatné meno);
2. riadok: dvojslovný opis témy (dve prídavné mená);
3. riadok: trojslovné vyjadrenie deja, činnosti (tri slovesá);
4. riadok: (štvorslovné vyjadrenie hodnotenia témy);
5. riadok: jednoslovné synonymum vyjadrujúce podstatu.
REFLEXIA 7.
Nácvik dynamického opisu, fázy textotvorného procesu
a)
 Pokúste sa vymyslieť názov pre obrázok, ktorý sme pozorovali (príloha A).
 

Výber témy (názvu)

b) Na papier napíšte všetky slová, ktoré sa týkajú daného obrázka. invencia (pojmová mapa)
c) Zo slov, ktoré ste napísali, zostavte k obrázku krátku osnovu, napr. kompozícia (osnova)
   1. Stretnutie spolužiakov.
   2. Ako prejsť cez cestu?
   3. Pozor na značky!
   4. Na druhej strane.
d) Pomocou osnovy opíšte, ako spolužiaci idú každé ráno do školy. Opíšte svoju vlastnú cestu do školy. štylizácia (koncept)
e) Vo dvojiciach si skontrolujte, či ste dodržali postupnosť: čo je najprv, čo je potom. Pozorne si skontrolujte a upravte celý text. úprava a oprava textu
8.
Ako bezpečne prechádzať cez cestu, si precvičíme na dopravnom ihrisku.
simulačná hra
Pozn.: V integrovanom vyučovacom projekte sa realizuje medzipredmetová integrácia s vlastivedou a dopravnou výchovou a medzizložková integrácia jazykovej a slohovej zložky. Využíva sa tu nelineárny text, z ktorého žiaci vyhľadávajú informácie, tvoria jednoduché vety podľa komunikačného zámeru a následne ich využívajú pri tvorbe dynamického opisu. V jazykovej zložke sa aplikuje v nových súvislostiach poznatok o druhoch viet podľa komunikačného zámeru (oznamovacie, opytovacie, rozkazovacie). Integrovaný vyučovací projekt má okrem informatívneho charakteru aj charakter formatívny, pretože vedie žiakov k bezpečnému prechádzaniu cez cestu a rešpektovaniu cestných pravidiel.
Príloha A
#
zdroj: TAŠKOVÁ, M. : Rozvíjanie poznania. Bratislava: Maquita, 2008. ISBN 978-80-89260-13-3.
Príloha B
#
zdroj: http://www.varga.szm.com/images13/dopravne_znacky1.htm
Príloha C
T-schéma
Môžu byť cesty, križovatky bez dopravných značiek?
ÁNO NIE
– nemuseli by sme sa učiť všetky dopravné značky naspamäť atď. – na cestách by pribudlo viac dopravných nehôd atď.