Názov:
Procedurálne jazykové znalosti dieťaťa o porozumení textu
Číslo projektu:
VEGA 1/0061/21
Anotácia projektu:
Projekt má charakter cieľovo orientovaného základného lingvistického výskumu s uplatnením transdisciplinárneho prístupu. Cieľom projektu je realizovať empirický výskum procedurálnych znalostí dieťaťa mladšieho školského veku o procesoch porozumenia textu. Zámerom riešiteľov je rozšíriť doterajšie poznanie o implicitných jazykových znalostiach dieťaťa a prispieť k formovaniu vedeckej teórie o efektívnych postupoch pri rozvíjaní procesov porozumenia textu v mladšom školskom veku. Teoretickým východiskom výskumu sú modely porozumenia textu a teórie inferencií. Výskum nadväzuje na relevantné zistenia vývinovej psycholingvistiky, kognitívnej a aplikovanej lingvistiky. Výskumný postup je založený na kvalitatívnej metodológii. Vychádzajúc z dvoch základných typov inferencií (automatické a kontrolované inferencie) budú pri zbere dát využité online metódy (elicitačné techniky, think aloud protokol) a offline metódy (paper-and-pencil-task, rozhovor). Získané dáta sa budú spracúvať a vyhodnocovať metódou kvalitatívnej obsahovej analýzy.
Doba riešenia projektu: 2021 – 2023
Riešiteľský kolektív:
vedúca projektu: prof. PaedDr. Ľudmila Liptáková, CSc.
zástupkyňa vedúcej projektu: doc. Mgr. Katarína Vužňáková, PhD.
spoluriešitelia: doc. PaedDr. Martin Klimovič, PhD., Mgr. Alexandra Brestovičová, PhD., Mgr. Dávid Dziak, PhD., Mgr. Eva Gogová, PhD., Mgr. Marta Kopčíková, PhD., Mgr. Juraj Lukáč, PhD.
denné doktorandky: Mgr. Nikoleta Liptáková a Mgr. Patrícia Dziaková (Karnišová)
Výstup projektu:
Problematika detského porozumenia textu bola diskutovaná aj na vedeckom seminári Výskumné a edukačné aspekty porozumenia textu, ktorý bol organizovaný v rámci riešenia projektu. Výstupom vedeckého seminára je tematické číslo časopisu O dieťati, jazyku, literatúre, 2023/2, dostupné na: https://www.unipo.sk/pedagogicka-fakulta/katedry/kklv/casopis/obsah-jednotlivych-cisel/2023-02